Solarni baterie

Miroslav Draxal evik@mbox.vol.cz
Neděle Únor 22 12:21:53 CET 2009

Takze pro ostrovni systemy napajene přes sol. Panely je asi lepsi vzit
ty baterie s privlastkem SOLAR, nez trubkové Pb baterie. Alespon me to
tak vyslo po tom, co jsem zde precetl. MIRA

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Friday, February 20, 2009 12:45 AM
To: HW-news
Subject: Re: Solarni baterie

Záleží jak tu baterku chcete používat. Pokud olovo, chce to udržovat
neustále nabité, nepřebíjet a po vybití co nejdřív nabít. Ten síran
vzniklý
vybíjením je nejdřív rozpustný a baterku lze nabít, po delší době (a
tady
asi budou rozdíly v kvalitě baterek) rekrystalizuje na nerozpustný
(baterka
sulfatuje). Životnost je velmi závislá na teplotě, nejlíp je baterce
někde
ve sklepě. Problém olověných baterek je životnost. Běžná startovací
baterka
s mřížkovými elektrodami vydrží 5 let, i když je optimálně dobíjená.
Časem
se prý začne reakcí zúčastňovat i ta olověná nosná mřížka - koroduje a
začne
se rozpadat. Obvykle to skončí zkratem některého článku. Baterie s
trubkovýma elektrodama je na tom líp, vydrží 10 let. Ale cena je úměrná
životnosti. Olovo je vhodné jako záložní zdroj - trvale se dobíjí a
jednou
za čas se trochu vybije s následným dobitím.
U alkaliky záleží co od té baterky chcete. Pokud z ní chcete při
vybíjení
dostat maximální proud, je dobré jí občas vybít a nabít. Při malém
vybíjecím
proudu vám nevadí větší vnitřní odpor a třeba poloviční kapacita, proto
nemusí vadit že baterka je třeba 30 let stará, nenaformovaná a má
zkarbonizovaný elektrolyt. Je strčená někde v koutě, 10 - 30 let se na
ní
nedělá údržba a ona nějak funguje :-))

Ideální by byla Li-on, u malých článků je cena porovnatelná s NiMH (1
článek
za tři NiMH). Jen neznám ceny a dostupnost těch větších.

Anděl