Zdroj AT - signal PG

Pavel Kadečka pavel.kadecka@gmail.com
Čtvrtek Únor 19 18:21:06 CET 2009

2009/2/19 Saša Svobodová <sasa@zirafoviny.cz>:
> Hezke odpoledne,
>
>    chci se zeptat na jednu vec, ktere nerozumim. Na konektoru od zdroje
> AT je signal PG - Power Good ktery indikuje stav, kdy jsou vsechna
> napeti v danych tolerancich a zdroj normalne pracuje.
>
>    Ale pokud se podivam po internetu, tak vsude vidim namalovano ci
> napsano, ze pro vyzkouseni, nebo chod bez zakladni desky, je nutne
> zatizit vystupy +5V a +12V nejakou zatezi a SPOJIT PG A +5V dratem.
> Zatim jsem zkousela jen jeden AT zdroj, jiny nemam po ruce, a zdroj
> normalne bezi bez toho spojeni a na vystup PG je opravdu napeti 5V,
> [...]

Je to blbost. Ten PG signál je výstup z komparátoru (např. LM339),
resp. z několika komparátorů navzájem nějak propojených. Je to
informace, která byla a ještě dneska asi je na základní desce pověšená
na RESET signál, tj. dokud PG nebude v log. 1, reset bude v log. 0
(reset je myslím aktivní v nule).

Jedině by to mohl být nějaký zmatek v textu kolem zdrojů a
motherboardů - můžete totiž napájet základní desku i z jiného zdroje,
např. laboratorního, pokud z něj dostanete na +5V dostatečný proud.
Ale musíte simulovat ten PG signál právě například spojením s +5V. Pak
je ještě někdy potřeba napětí +12V pokud ho používá měnič pro procesor
(nebo něco jinýho na desce), u ATX boardů ještě 3,3V. Pokud nebudete
používat RS232 porty, tak nepotřebujete ani -12V. Jo a nakonec, napětí
-5V se nepoužívá snad víc než 20 let, 7905 je asi nejzbytečnější
součástka ve většině PC ;) Některý zdroje už ani -5V nemaj.

S tou zátěží je to taky pravda jen napůl - většina zdrojů (všechny, co
jsem kdy viděl) maj vlastní umělou zátěž na +5V (odpor) i +12V
(minimálně větrák). Pokud by tam nebyla žádná zátěž, tak by buď na
výstupu vyletělo napětí a následně vybouchaly elyty a nebo by
zareagovala přepěťová ochrana a zdroj by se vypnul.

Pro další studium:

http://www.belza.cz/swmodeps/compow1.htm
http://www.belza.cz/swmodeps/compow2.htm
http://www.pavouk.org/hw/atxps.html