funkcia / navrh CPU

Petr Kubáč petrkubac@802.cz
Středa Únor 18 17:46:11 CET 2009

Pred lety jsem fascinovane celt stare modre amaro, kde nejaky 12 lety skolak
popisoval vlastni konstrukci CPU - 4 bitova 3 registry A, B a Program
counter, 16 byte RAM.
KAzdy registr mel zvlast port pro cteni a port pro zapis, CPU melo dve vetve
4 bitove datove sbernice Vstup a vystup, kazdy registr se mohl kterymkoliv
portem pripojit na kteroukoliv sbernici krom toho byla na sbernici pripojena
i 4 bitova scitacka a posuvny registr jako zarodek primitivni ALU
Format instrukce byl nasledujici Opcode , source, dest
Opcode bylo nekolik bitu ktere se dekodovaly jako adresa do pameti mikrokodu
Source, dest byly cisla zdrojoveho a ciloveho registru
Mikrokod mel vlastni program counter , ktery se na zacatku kazde instrukce
inicializoval hodnotou z opcode a mikrokod de facto vypadal tako  (treba
instrukci ADD A, B)
1 pripoj vystup registru na sbernici VSTUP
2 Pripoj vstustup scitacky na sbernici VSTPUP
3 prevezmi hodnotu ze sbernice VSTP do scitacky
4 Pripoj vystup registru B na sberrnici VSTUP
5 pripoj vstup registru na na sbernici VYSTUP
6 inkrementuj program counter.

Skoky byly kodovane jako ADD Program counter, A nebo B  (mimochodem X86 pro
relativni skoky taky stejny opcode jako pro scitani)
atd....

Kdyz jsem pak studoval ARM assembler - bylo to jasne zazracna efektivita
sirokych ARMovskych instrukci je zpusobena tim ze je vynechany jeden stupen
dekodovani instrukce proto muze kazda instrukce byt triregistrova, priznaky
podminena atd (ale proto je taky 32 bitova). Teprve THUMB je dekodovaci
stupen anvick ktery z ARMu dela bezny "nudny" RISC se 16 bitovymi
instrukcemi

Cele mi to nepripadalo moc slozite krom neskutecneho mnozstvi hradel, ktere
design CPU spotrebuje

Zdravi Petr Kubac