Snimani tlacitek pro domaci automatizaci

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Čtvrtek Únor 12 09:48:20 CET 2009

>Diky za odpoved, abych pravdu rekl, tak vzhledem k tomu, ze uz to delsi dobu funguje s tim, ze je odpor z +5V hodnoty 10k, tak zvyseni na 12V neni motivovano ani tak tim, ze bych chtel extremne snizovat ruseni, ale spis zajistit vetsi napeti na kontaktech tlacitek.

Hmmmmm... ked vravite, tak teraz si spominam, ze taketo obavy som spociatku mal; ale po 2,5 rokoch prevadzky som zatial nebadal ziadny problem ani s tymi 5V - neviem, ci to je dostatocna doba. Tlacitka su pri tom normalne z obchodu na 230V, nijako nemodifikovane (Legrand). Mam dve tlacitka vonku na fasade, aj ked oba su pod strechou, a takmer vobec sa nepouzivaju, napriek tomu s nimi zatial ziadny problem nebol.

Myslite, ze to nie je dostatocne dlha doba, aby sa problemy prejavili, prip. ze to je nahodou dobra konstrukcia kontaktov? Ma ten rozdiel napatia (5V versus 12V) az taky dramaticky vplyv, ked vyrobca aj tak uvadza len vhodnost pre 230V?

> Odpor z 12V bych mozna taky nesnizoval moc, protoze s nim pocitam podle doporuceni jako s ochranou zdroje proti nechtene pripojenemu napeti.

Cojaviem, zdroj by hadam nieco mal zniest, naviac je tam poistka... Treba nad tym pouvazovat...

> Navic 12V tam mam a delic tam potrebuji dat kvuli tomu CPLD tak jako tak.

Ja osobne nevidim prilis dovod pre CPLD, ba dokonca by som Vas aj odradzal. CPLD byvaju neprimerane rychle, co znamena, ze su vo vnutri fajnovejsie tranzistory (citaj: nachylnejsie na latchup a podobne nechutnosti) a na I/O mensie (rozmerovo) ochranne diody (vacsie diody maju vacsie parazitne kapacity (kvoli vacsej ploche)). Aj ked date seriove odpory a podobne, rozne kratke spicky mozu preliezt cez parazitne kapacity, pripadne sa nejako prejavit aj v napajani a zemi. Pritom nepredpokladam, ze v tom CPLD budete mat implementovane nieco, co nejde implementovat rovnako dobre niekolkymi puzdrami 74HCxx.

>Navrhovane reseni maleho MCU u tlacitka jsem opustil spis z duvodu sloziteho pripojovani pri instalaci, pripadne pri pripadne vymene z duvodu nefunkcnosti.

Mcu v tlacitku v skutocnosti nijako nezmensuje problem rusenia na privodnych vodicoch - prave naopak, namiesto problemu odrusenia signalu "je/nie je" mate problem odrusenia nejakeho zloziteho signalu. Jedina vyhoda toho riesenia je v zjednoduseni a zlacneni kabelaze (napr. ked je viac vypinacov na jednom mieste, ked je tam aj nieco ine nez len vypinac - napr. RGB LEDka, alebo ked sa taha zbernica).

>Vzdy kdyz nekdo zmini odstraneni vstupniho ruseni, tak mluvi o optronu. Mohl by mi nekdo objasnit jaky vyznam ma optron na vstupu z hlediska odstraneni ruseni proti normalnimu odporovemu delici nastavenem na srovnatelny proud jako tim optronem? Samozrejme neuvazuji o tom, ze mozna lip ochrani vstup MCU pred prepetim. Jinou kapitolou je, kdyz je vstup plne galvanicky oddeleny od zarizeni.

No, ja iny vplyv ako to galvanicke oddelenie (a vsetky jeho dosledky) nevidim...

wek