Snimani tlacitek pro domaci automatizaci

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Středa Únor 11 22:07:09 CET 2009

Mno, skusime tak ynzyniersky:

1. rusiaci signal si mozeme hrubo predstavit napr. ako zdroj napatia s vnutornym odporom. Vacsi rozkmit uzitocneho signalu (12V miesto 5V) je fajn, ale ovela vacsiu odolnost dosiahnete znizenim impedancie zataze, co znamena znizenie amplitudy rusiaceho sigalu (zataz a spominany vnutorny odpor tvoria delic). Ja tam mam pullup 1k, a ako som pisal, smelo sa da dat aj 100 ohm, ak sa jedna len o tlacitka (t.j. spotreba sice je 50mA, ale len zanedbatelne kratky zlomok celkoveho casu, len ked je tlacitko stlacene). To je potlacenie 100x naproti tomu je zvysenie napatia z 5V na 12V len "potlacenie" 2.nieco krat. Takze ja by som sa s tymi 12V vobec netrapil.

2. rusiaci signal je striedavy, uzitocny je jednosmerny. Filtrovat, filtrovat, filtrovat, a to este skor nez sa dostane k nejakemu polovodicu, kde sa usmerni. Odchlpovat v softwari pochopitelne treba, ale to je az druhy krok.

3. blbovzdornost. Ja tie TPcka mam tahane striktne mimo silovych vodicov (co by malo mat pozitivny vplyv aj na brum), takze vrtanie vrtakom mensim ako nejake fi 20-30 (co nie je vrtanie ale buranie) by ich nemalo spojit; a to by musel byt riadny blbec co by TPcko pripojil na 230V. Ale mozne je vsetko. Velky seriovy odpor neznie zle, ale treba ho poctivo zratat na napatie aj vykonovu stratu; a ani optoclen by neznel zle, ale tam je zase treba riesit aj napajanie - pan kolega Novotny napriklad pise, ze ma na "tlacitkovej" strane samostatne napajanie (aj ked v konecnom dosledku tam ma aj ten relativne velky seriovy odpor 100k, ktory mu zaiste ochrani ten OZ v pripade pripojenia 230V.

U mna je predbezny plan taky, ze ked pride na v1, namotam na nejaku dlhsiu predlzovacku kus TPcka, aby som mal modelovo silnu vazbu - plus skusim posibrinkovat okolo toho aj nejakym CBckom alebo niecim podobnym - a popozeram na osciloskope, co sa deje na nejakom nabastlenom vstupe...

wek