Snimani tlacitek pro domaci automatizaci

Pavel Novotny novotny.pp@atlas.cz
Středa Únor 11 16:38:48 CET 2009

Ona to je predevsim nestastne polozena otazka, ono ani tak nejde o to jak
snimat tlacitka jako o to jak celou domaci automatizaci pojmout koncepcne a
co od ni vlastne chceme.
Nezapominejme, ze dum je z pohledu cloveka nadcasova vec a i dnes je bezne,
ze clovek narazi na domy s vypinaci z roku 1947, jinak receno pri vsech
uvahach by melo plati zakladni pravidlo, cokdyz se to pose.., budu to umet
ja, muj syn/dcera, ci vnuk/vnucka jakozto absolvent/ka filosoficke fakulty
opravit?
S prihlednutim k vyse uvedenemu pravidlu mate zhruba dve moznosti

- pod kazdym vypinacem mate modul s MCU, ktery vyhodnocuje stav vypinace,
ovlada akční prvek tj. vetlo a po nejake sbernici (asi RS-485) komunikuje s
nejakou nadrizenou ridici jednotkou. Zde mate klasicke rozvody a v nejhorsim
vse prepojite z5 na vypinac a ty se budou delat pocitam cele 21 stoleti.
Nevyhodou je velky pocet modulu s MCU, vyssi spotreba toho celeho.
- silove vodice od kazdeho svetla svedete do rozvadece a k vypinacum vedete
jen ovladaci draty, v rozvadeci pak mate jeden modul pro X svetel, vypinace
pak spinaji jen 12V ovladaci signal. V nejhorsim lze pouzit klasicka relatka
a vse funguje i bez automatizace, nevyhodou mozna trochu delasi privody,
vyhodou mensi pocet modulu a moznost vse resit robustneji. Snaze se resi
rozsveceni celych "trati"  prijedu do garaze, je tma,rozsvit na chdobe, v
prizemi a u bazenu  pokud vse resi jedne modul pro svetla muze to umet primo
on, u varianty 1. musi bud jit o multimaster sbernici nebo je nutna
spoluprace s nadrizenym modulem.

Osobne jsme sahl po druhe variante.

PN