OT: automatizace na zeleznici

Milan B. milan@bastl.sk
Středa Únor 11 13:11:51 CET 2009

Odpusti si tie neustale urazky. To ze trpis nejakymi psychickymi
poruchami a potrebujes as vydavat za experta (kolkokrat si tu niekomu s
pocitacovym problemom poradil, s vynimkou "kup si to u mne"?),
velkotovarnika a velkosklad (s e-shopom obsahujucim 8 poloziek) ta
neopravnuje k urazaniu ostatnych.

Evidentne sa nevies zmierit s tym ze som si dovolil spochybnit tvoje
podporne argumenty (fakturantka a tlaciarensky stroj). Asi si zvyknuty,
ze ta vsetci obdivuju a vzdy s tebou suhlasia.

Vo vecnej diskuzii s tebou asi nema zmysel pokracovat. A to aj napriek
tomu, ze na automatizaciu mame pravdepodobne rovnaky nazor. Tebe aj tak
ide len o to, aby si si dokazal ze len ty a ty mas pravdu a ze len ty a
ty mas posledne slovo.

Ale napriek tomu skusim este raz:
- evidentne nechapes rozdiel medzi zlyhanim nejakeho zariadenia a
chybnou reakciou na nepredvidatelne okolnosti. Neviem to lepsie
pomenovat. Ale ten druhy stav moze nastat aj v pripade, ze zariadenie
funguje presne tak, ako bolo navrhnute a naprogramovane. Proste
zariadenie nespravne vyhodnoti situaciu, lebo na taku situaciu nebolo
naprogramovane.

- vsetky priklady ktore uvadzas, hovoria o zlyhani zariadenia - airbag,
semafor so samymi zelenymi, zlyhane lekarske pristroje. Ja mozem pridat
utrhnuty vytah, prasknuta prepazka v lietadle, upadnute koleso na aute.
To vsetko je zlyhanie - nikto nenavrhoval airbag aby vybuchol ked
vystupujes z auta, nikto nenavrhol semafor s tym, ze na nom budu same
zelene.

Automaticky vypravca dovoli vypravit vlak ak je  splnenych 1300
podmienok.  Vyborne, zabrani ludskej chybe. Moze to fungovat bez 10
rokov. Ale moze objavit faktor, ktory automaticky system nerozozna a
moze viest k nestastiu. A tu ide o desiatky az stovky zivotov. Tazko sa
to da porovnavat so zle zauctovanou mrkvou. A preto sa stale ponechava
rozhodujuce slovo cloveku. A dufam, ze to tak este dlho bude.

Nastastie ludia ktori tieto systemy navrhuju a schvaluju tomuto problemu
rozumeju.

A na zaver perlicka na temu semafory:
http://www.treehugger.com/files/2006/11/traffic_lights.php

-m-