OT: automatizace na zeleznici

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Úterý Únor 10 23:55:18 CET 2009

Puvodni zprava ze dne 10.2.2009 od gatilo:

>  No ano. Kdyz nahradite v klobase veprove maso extrudovanou sojou,
>  take usetrite. V tom mem, ani v tom vasem priklade se ale nejedna o
>  plnohodnotnou nahradu. A je treba zvazovat, zda uspora penez vyvazi
>  prislusne nevyhody.

No je otazka, kdyby se takto uvazovalo, cim bychom svitili a jestli by
vubec nekdo vymyslel aspon tu valchu... Ja povazuji kazde nahrazeni
cloveka strojem za vynikajici pocin, kde to je jen trochu mozne. Ja to
tak delam neustale a tvorim prave programy, ktere nahrazuji lidskou
praci. Od toho ty pocitace mame.

Mimochodem, jeste dva priklady z praxe. Nekdy kolem roku 1994 jsem
pomahal mame s ucetnictvim a vsiml jsem si, ze tam je uplne silena
hromada rucne psanych danovych dokladu z velkoobchodnu ovoce-zeleniny
a na nich spousta chyb. Ptal jsem se mamy, co to jako ma znamenat, a
pak jsem jsem se proste sebral, dojel tam a nabidl jim pocitac,
tiskarnu a program na ucetnictvi, aby to ty doklady psalo samo a
spravne. Byl to mensi velkoobchod, obrat nekolik desitek milionu korun
rocne. Majitel byl velmi rozumny, nechal si vsechno vysvetlit, penize
by mel, libilo se mu to, no a potom mi povida: "Pane Zahradniku, me se
to vsechno libi. Jestli to pracuje tak, jak mi vypravite, hned bych si
to od vas koupil, o penize nejde. Jenze me ty doklady pise tady jedna
zenska. A jak mi to tak vypravite, ja bych ji proste musel vyhodit,
protoze bych ji uz nepotreboval."

Tohle me docela zarazilo. A on si tedy ten pocitac vazne nekoupil.
Pritom tim byl nadseny. Ja jsem tam zasel zase za rok. A dopadlo to
uplne stejne. Tak jsem tam pak sel za dalsiho pul roku a on mi rekl:
"Vite co? Tak mi to tedy privezte a naucte s tim moji zenu, uvidime."
OK, ja jsem mu to dodal. Vyskolil jsem jeho zenu, nejdrive meli
jednoduche ucetnictvi, pozdeji dokoupil i mzdovy program. Byl velmi
spokojeny.

Ja jsem tam pak obcas zasel, tu jsem jim dodal pasku do tiskarny, tu
neco jineho, obcas potrebovali poradit apod. Zhruba nekdy po pul roce
jsme se pobavili primo s tim majitelem a on rika: "Tak to dopadlo, jak
jsem si myslel. Opravdu to dela vsechno samo, presne jak jste rikal, a
ja jsem musel tu zenskou vyhodit." a vzapeti dodal: "Ale ja jsem
stejne zjistil, ze nam tu kradla."

Druhy priklad. Je tomu uz par let, kdy jeden muj znamy tiskar
(potiskuje tricka) zvazoval vicebarevny tiskovy poloautomat za asi
milion korun. Mel jednoho zamestnance tiskare a ten tiskl. Milion je
dost penez a on porad vahal atd. Ja jsem mu tenkrat rekl, at neni
hloupej, ze pokud tim strojem nahradi zamestnance, udela jedine dobre,
protoze stroj neni nemocny, nezna Vanoce, neotvira si hubu na sveho
zamestnavatele, maka podle potreby a hlavne vyjde daleko levneji nez
ten clovek. On se tenkrat nakonec rozhodl, ze ten stroj tedy preci jen
poridi. Ackoliv vyhozeni toho zamestnance se mu take moc nelibilo, on
je mekci typ. OK, ten stroj bylo treba objednat a ta dodavka trvala
asi 3 mesice, museli to vyrobit a prevezt pres ocean apod.

Ten zamestnanec o tom nevedel nic. Kdyz se blizil termin dodavky
stroje, zbyval snad mesic, tak ten zamestnanec zacal sam od sebe delat
cim dal vetsi problemy, nechtelo se mu makat, az nakonec sam ze dne na
den odesel a zacal tisknout sam pro sebe v nejake garazi a zacal
obihat jeho zakazniky a snazil se je pretahnout k sobe. To se mu
samozrejme nepovedlo, nicmene ta objednavka stroje byla vazne na
posledni chvili, muj znamy je dodnes stastny, ze do toho sel. Navic
pak ziskal super zakazky, protoze byl schopen tisknout rychleji a
kvalitneji. A je hlavne v klidu, protoze takovy zamestnanec se ke
konci roku rozhodne, ze si udela dovolenou, no a hodi se marod, at se
ten sef treba zblazni a maka za nej.

Ja nemam rad hlasky typu "tohle nejde". Vazne nechapu, kdyz tu nekdo v
technicke konferenci zacne tvrdit, ze vypravci nejde nahradit. Jasne,
ze v konferenci "kojici matky" bych to chapal. Ale tady? Jiste, ze
vypravci jde nahradit strojem. Je pouze otazkou, s jakymi naklady, s
jakymi vyhodami, s jakymi nevyhodami a s jakymi riziky. Drive nebo
pozdeji ty vyhody prevysi nevyhody a rizika se snizi na prijatelnou
mez. A aby to bylo spis drive nez pozdeji, musi se tomu nekdo venovat,
protoze jedine tak se v tom smeru neco udela.

A proste mi nerikejte, ze to neni mozne. Vsechno je mozne. Za prve se
podivejte na soudruha Zdenka Skromacha, kdyz neustale do medii
opakoval: "Ja jsem byl obycejny elektrikar a podivejte se, kam az jsem
to dotahl. Na ministra."

http://cs.wikipedia.org/wiki/Zden%C4%9Bk_%C5%A0kromach

Za druhe, kdyz jsme u tech drah, podivejte se, kam az to dotahl (kam
se hrabe vyse uvedeny soudruh) zeleznicar, stredoskolak a kandidat na
strojvedouciho, soudruh JUDr. Stanislav Gross:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Stanislav_Gross

Takze mi nekdo muze vypravet o tom, ze nelze nahradit vypravciho. Ha
ha ha, je to mozne!

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem