OT Zobrazenie mailu od RV

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Čtvrtek Únor 5 08:33:15 CET 2009

> Pokud chcete, rád Vám ukážu pár papírů z dálnopisu (myslím, že právě ze zmiňované T100) které jsou psané POUZE malými písmeny.

Zdravim,
  ackoli zde doslo k omylu (T100 vs Dalibor), jeste si to asi zaslouzi
upresneni pro ty, kteri tyto stroje asi nikdy v zivote nevideli :-).
  Standardni dalnopisny stroj jakekoliv konstrukce pouzival tzv.
"Mezinarodni telegrafni abecedu IA5", kde ta petka znamena pocet bitu slova,
vyjma start a stop bitu serioveho prenosu. 5 bitu ovsem umoznuje kodovat jen
32 kombinaci. Jelikoz se pozaduje prenos minimalne pismen anglicke abecedy
(26 znaku), cislic (10 znaku), mezery, znaku pro navrat voziku a posun o radek
(CR, LF), jsme uz u 39 znaku. Proto musely byt 2 znaky z abecedy vyjmuty a
jim prirazena specialni funkce prerazovace - tzv. "cislicova zmena" a
"pismenova zmena". Znaky Space, CR a LF jsou platne v obou rezimech. To je
tedy dohromady 5 znaku, majicich vzdy stejny vyznam, a pak zbyva tedy
2x27 znaku v "pismenove" a "cislicove" bance.
  Jak vidite, pro pismena to jen tak tak vyslo, sam si ted nepamatuji, jaky
znak je kodovan tim jednim kodem navic. Jsou to vsak jen pismena JEDNE
VELIKOSTI. Zalezi na typograficke sade stroje, zda budou velka nebo mala.
V ciselne sade krome cislic zbylo misto na nektere bezne pouzivane znaky
interpunkcni a napr. +/- atd. Chybi vsak rada dulezitych znaku napr. pro
programovani, treba slozenou zavorku { } byste hledali marne, takze
C program vypada vypsan dalnopisem opravdu legracne.
  Sam jsem dalnopis T100s par let vlastnil jako periferii k osmibitovemu
pocitaci. Nejsem si vedom toho, ze by umel diakritiku - chybela mu k tomu
funkce mrtvych klaves. Take nevim, ze by v IA5 byly znaky pro hacek a carku.
Je vsak mozne, ze existovaly ruzne verze tohoto stroje pro ruzne site a
pokud zde Sasa ma zkusenosti s tim, ze T100 diakritiku umela, je mozne, ze to
byla nejaka zvlastni, napr. drazni verze s nejakymi upravami od vyrobce. Ta
moje "genericka", odkoupena kdysi od posty, ji rozhodne neumela. Zato jela
na 75 Bd, zatimco standard byl 50.

  S pozdravem Pavel Troller