OT Zobrazenie mailu od RV

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Středa Únor 4 21:52:36 CET 2009

Zdravim,

> Este raz: je irelevantne, ci OE je alebo nie je majoritny, minoritny, ci nejaky certifkat je alebo nie je nastaveny.
>
> Jednoducho je do konferencie neslusne posielat nieco co ma sancu sa nespravne zobrazit.

Ackoliv HTML ani signovane maily neposilam, s timto si dovolim nesouhlasit.
Jde o to, ze "sance se nespravne zobrazit" by mela byt posuzovana podle toho,
zda dotycny mail splnuje ci porusuje platne standardy.
  Takze napriklad signovany mail je definovan v RFC 3851. Jak jsem si
zbezne overil, mail od kolegy RV se zda toto RFC dodrzovat, diky cemuz je
nejmene ve trech mailovych klientech (zde zmineny mutt, gmail a ThunderBird)
plne a korektne citely. To, ze v jinych klientech citelny neni, je dano tim,
ze tyto klienty (nebo tito klienti :-) ) dane standardy nedodrzuji nebo
nemaji implementovany, coz je, nezlobte se na mne, bez ohledu na jejich
majoritnost, minoritnost nebo vykricenost jejich producenta jednoznacne jejich
chyba a tedy by si mel ten, komu to nefunguje, budto zjednat napravu u
vyrobce, nebo zmenit klienta.
  Dovedenim puvodni myslenky ad absurdum bychom mohli dojit k zaveru, ze
maily je nutno posilat v IA5 abecede, nebot by se mohlo stat, ze si je nekdo
bude chtit vytisknout na dalnopisnem stroji a v takovem pripade nepujde
korektne zobrazit ani mail s malymi pismeny.

> Tak isto, ako je neslusne nadavat, bezdovodne pouzivat slang ktoremu niektori "odoberatelia" nerozumeju, bezdovodne posielat prilohy, bezdovodne pouzivat HTML ci ine ne-textove formaty, atd.

Nadavani je neslusne "by definition" (nadavat = rikat neslusne veci). Nelze
tedy slusne nadavat, to by nebylo nadavani :-). Proto sem tento priklad
nepatri :-). Ano, pouzivani treba programatorskeho slangu v gynekologicke
konferenci ci gynekologickeho slangu v teto nasi konferenci muze byt
povazovano za neslusne proto, ze tomu vetsina ctenaru nebude rozumet, nebot
slang je vlastne "poruseni standardu". S tim lze tedy souhlasit.
Bezduvodne posilani priloh nebo HTML mailu muze byt neslusne proto, ze zbytecne
zatezuje datove okruhy prenosem jalovych dat, coz muze zbytecne zvysovat
cenu pripojeni. Zde naopak davam za pravdu kolegovi wekovi, nebot ta
kryptograficka signatura bohuzel pribaluje k tomu mailu 7.8 kB srotu, ktery
musi projit ke kazdemu ctenari. To je, vzhledem k tomu, ze zde nejsou posilany
natolik dulezite zpravy, ze by vyzadovaly podepisovani, skutecne trosku vysoka
dan za jistotu, ze nikdo muj mail cestou neprekrouti :-). Proto zde tedy
souhlasim spise s tim ty podpisy nepouzivat, ale nikoliv z duvodu, ze se mohou
spatne zobrazit, ale z vyse uvedeneho duvodu datove narocnosti.

> To nie je technicky problem, ale spolocensky.

Muj nazor je, ze to je kombinace technickeho i spolecenskeho problemu :-).

> wek

S pozdravem Pavel Troller