Od coho zavisi jas "stmavenej" ziarovky?

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Neděle Únor 1 21:24:08 CET 2009

Moji chalani maju v izbe stojanovu lampu s 300W halogenkou a stmievacom. Normalne ju nepouzivame, ale prestala svietit lampa ktoru pouzivaju ako nocne svetielko, tak som im "pustil" tuto lampu na "zizlanie", odhadom asi 5-10W, tmavozlta az zltooranzova. Sedim tam u nich asi 10 minut a ta lampa v kuse menila jas, v rozsahu odhadom 1:2, a to skokovite. Predpokladam, ze je to nieco v sieti, lebo predtym v panelaku nic take nerobila (trafo bolo rovno sucastou panelaku), a tu na dedine sme zaveseni na dost dlhom vzdusnom vedeni (tak zo 300m, moze byt na tej vetve nejaka stovka domov).

Neviem presne ako sa robia take bezne triakove stmievace. Reguluje sa to obycajnym potenciometrom.

Zaujimalo by ma, ci sa ten jas meni kvoli zmene amplitudy siete (t.j. zmenou celkoveho zatazenia), alebo sa meni tvar priebehu... Nevie niekto?

wek