Zahada VN zdroje

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Úterý Prosinec 29 15:40:27 CET 2009

Dobrý den všem,

Nakouknul jsem do zdroje k laseru (25-35 kV/30 mA) a nenašel jsem nic, kam
by se vešlo něco jako usměrňovač pro takový výkon. Osatně i trafa jsou pro
30 kV a 900 W celkem malá. Napřed jsem si myslel, že by tam mohly být 2
flybacky s antisériově zapojenými sekundáry, to by se obešlo bez diod. Ale
zbytek zdroje spíš vypadá na most, nebo 2 polomosty a tranzistory na 450 V
rozhodně nic jiného nepřipouštějí. Navíc tam usměrňovač a i nějaká kapacita
být musí, na výstupu je napětí ještě dost dlouho po vypnutí.

Tak je mi záhadou, jak to tam usměrňují. Celá VN část je vlastně zalitá
společne se sekundáry traf a oproti válcovému průřezu sekundáru je k
dispozici místo asi 30x60x8 mm. Ven ze zalévací hmoty vedou jen 2 VN
kablíky. Výstupy jsou spojeny do série, jeden konec z jednoho trafa vede na
zpětnovazební odpor, druhej z druhého bez přerušení pokračuje ven z bedny.

Zatím jsem se nesetkal se spínaným zdrojem, kde by se na diodách neztrácela
adekvátní část výkonu a u vyšších napětí to bylo spíš horší. Ale skrz tu
zalévací hmotu se ven víc než pár W nedostane a to se mi na 900 W zdá bejt
trochu málo. Na to, aby byla dost malá frekvence jsou tam trochu malý trafa,
... tak nevím.

PH