KnowHow - DPS 4 vrstvy

Petr Toąovský PetrTosHW@PTmodel.cz
Čtvrtek Prosinec 24 13:32:24 CET 2009

Marek Sembol wrote:
> Zdravim pri Stastnych a veselych...
> Jsem jen blby programator:), ale zvedavy:), takze i kdyz to asi nikdy
> nepouziju mam par zvidavych otazek k 4vrstve DPS.
> -myslim, ze vnitrni vrstvy se pouzivaji pro GND a napajeni. Proc
> vnitrni a ne vnejsi?

Uz jen treba proto, ze neni potreba k uplne kazde SMD soucastce vest
prokov a signaly na povrchu jsou pristupne pro mereni, optickou kontrolu
a pripadne predelavky, kdyz je neco spatne. Videl jsem vzorky PCB s
pasivnimi komponentami uvnitr vlastni desky a ta mela napajeci vrstvy
vnejsi. Designer rikal ze kvuli mereni signalu z BGA by museli frezovat
desku do spravne hloubky, ale ze stejne pripojeni sondy uplne zmeni
charakter signalu, tak to nedelaji, tudiz maji vnejsi napajeci vrstvy.

> -je moc velky hrich pak v tech vrstvach vest i nejake signaly? (pripadne proc)

Neni to dobre kvuli preruseni cesty proudu. Proud tekouci napriklad GND
pak musi obtect takoveto preruseni - cesta proudu je delsi - impedance
vzroste. Pro VF ma take proud vetsi delku pro vyzareni ruseni. Nad
narusenou zemni plochou nelze vest klasicke mikropaskove vedeni, dochazi
k silne vazbe a naruseni impedance mikropasku (dokonce se takove
struktury zkoumaji, jestli nejsou k necemu dobre, zatim existuji nejake
sirokopasmove anteny pokud vim). Kdyz by to melo byt nejake masivnejsi
narusovani napajeci plochy, tak je asi cas pridat dalsi vrstvu.

> -dela se pak rozlita med i ve vnejsich vrstvach? (pripadne proc ne).
> Co se do ni dava? (Gnd, Vcc, do kazde neco jineho...)

Ja to delal ale jeden mistni doktor to nemohl prenest pres srdce, tak uz
to radsi nedelam. Mohou nastat komplikace s vazbou signalu vuci rozlite
zemi (u normalnich mikropasku se s ni v blizkosti nepocita, musi se
umistovat az do nekolikanasobne vzdalenosti od vlastniho vedeni -
komplikace). Vuci tomu kdyz se pouzije rozlita med, tak to pravdepodobne
nic neprinese, mozna pan doktor doplni, me to nevysvetlil.

Nemam s tim az takove zkusenosti, ale zase takova magie jak se z toho
nekdy dela to neni. Ta asi prichazi az pri prisnych merenich EMC.

Tosa