Ladicka kytary

Jiri Bezstarosti jiri@bezstarosti.cz
Pondělí Prosinec 21 22:53:39 CET 2009

Rekneme, ze vetsina lidi nema absolutni sluch, tezko rozezna jen tak
samotny ton, ale vetsina lidi dobre pozna tony vzajemne, jejich
relativni polohu vuci sobe. Proto take muzeme poslouchat hudbu temer
vsichni a vetsina z nas pozna i to, ze nekdo nekde seredne ujel, ze
tohle tam nepatrilo, a nebo ze ten ton je nejaky ujety v pripade
nenaladeneho nastroje ci zpevu... vzdy musi slyset tonu vic, ne jen
jeden samotny.

A k ladickam. Ono se rekne ladicka, ale co je vlastne z hlediska
absolutniho sluchu uz jen treba komorni A? Podle mezinarodnich dohod
440Hz? A flak ho, najit ladeni 442Hz, zadny problem. A co tohle:
http://jlswbs.wordpress.com/2009/01/15/komorni-a-jeho-ladeni/
K cemu je pak komu absolutni sluch? Se podivejme do te tabulky, hmmm,
baroko, 415Hz, sakra, vzdyt to je skoro presne o pulton niz! A stare
varhany klidne i o vice nez ton niz! Takze ja zahraji komorni A, reknu
ze je to MOJE komorni A a muzete mit absolutni sluch jaky chcete, ale
pravdu mam ja, je to moje komorni A a dokud k tomu nepotrebuji nikoho
dalsiho (prikladem kapelu, ktera se bude vzpouzet preladovat klavir),
hraji sam, mohu byt spokojen a malokdo pozna, ze je to jinde :). Jinak
jiste, kdyz se dohodlo 440Hz, melo by se to dodrzovat, pac u sroubu M3
budu taky desne remcat, kdyz sice bude M3, ale do matice M3 mi nechce a
nechce...

K dalsim fiaskum ohledne ladeni -
http://cs.wikipedia.org/wiki/Lad%C4%9Bn%C3%AD
Clovek by si rekl, ze sousedni vyssi pulton bude ton krate dvanacta
odmocnina ze dvou, kdyz ma ta oktava dvanact pultonu a ton o oktavu vyse
ma dvojnasobny kmitocet, da to rozum. Jenze poslechnete si ukazky
ruznych ladeni. Poslouchat se to da ve vsech pripadech, alespon vetsina
lidi to zvladne, ze ano? A normalni clovek? Prece jen kdyz ho budete
chvili trapit, jedno se mu bude libit vic, jine mene, nebude vedet proc,
ale u vetsiny lidi to tak bude, protoze ty tony vzajemne od sebe i bezni
(absolutnim sluchem nevybaveni) lide rozeznavaji... programatorsky
receno relativne adresovane, ne absolutne ;).

No ale jsme u kytar, a vetsinou amateru, takze si myslim, ze vetsine
lidi bohate vyhovi, pokud mu elektronicka ladicka umozni naladit
frekvence prazdnych strun kytary tak, aby odpovidaly jejich tonum. O
vice se ostatne ani nejjednodussi ladicky nestaraji a z amateru si asi
malokdo bude prodluzovat ci zkracovat strunu... uz toho necham, vim ze
ze mne nekdy boli hlava :))).

--
Jiri Bezstarosti