[OT] Uraz elektrickym proudem - autobaterie?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Prosinec 18 10:27:42 CET 2009

> Další legrace byla když jsem kdysi opravoval naši starou ještě lampovou televizi. Měl jsem sundaný kryt z VN a hledal jsem problém. V tom přišel táta... Táta o elektrice ví tolik že když na ni připojíte žárovku tak svítí. Ukaž kluku co to děláš :-)). Tati bacha tam nesssaaaaahejjjj.... Práááásk. Táta přeletěl celou místnost :-). Naštěstí mu to nijak neublížilo takže mi po několika minutách dokázal i vynadat. Ale to už jsme s mámou prskali smíchy takže se to trochu minulo účinkem :-).

Zdravím,
  jo, oprava televizorů, to je kapitola sama pro sebe. Stalo se jednou,
že jsme, tak v počtu 3 lidí, "opravovali" televizor, to jest snažili se
odstranit drobnou závadu, a to, že obraz byl horizontálně menší, než měl
být, byly tam po stranách černé proužky.
  Napřed jsme ladili cívky v obvodu řádkového rozkladu, ale tím se to
jen zhoršovalo. Můj názor byl, že už je vyčerpaná PL500 nebo PY88, ale
kolega si usmyslel, že vyzkouší, zda je dostatečné vysoké napětí. Moje
argumenty, že kdyby nebylo, obraz by byl naopak větší (protože při nižším
urychlovacím napětí na elektrony více působí magnetické pole vychylovaček)
nebral v potaz, podle mne se chtěl před námi vytáhnout, jak bude tahat
z katody DY86 oblouček šroubovákem. Pak to pro nás, co jsme to jen
sledovali, vypadalo takto: Kolega se šťoural v TV šroubovákem, načež se
ozvala hrozná rána, cosi se mihlo vzduchem a televizor letěl na zem.
Pak se ozvala další rána a už nebylo co opravovat :-).
  Kolega to pak líčil takto:
  Jak se šťoural tím šroubovákem v televizoru, nevšiml si, že ten šroubovák
je dřevěný a vzadu z něj trčí konec té kovové části. Asi byl trochu nervózní,
měl zpocené dlaně, chvěla se mu ruka, nakonec asi tím šroubovákem cosi
zkratoval, což udělalo hroznou akustickou ránu a ještě ho to tím šroubovákem
koplo. On reflexivně plnou parou ucukl rukou dozadu... jenže tam narazil
loktem na kličku od okna tak nešťastně, že se plnou silou udeřil do brňavky,
což spustilo další reflex, a to, že ruka se nekontrolovatelně sevřela v pěst
(ten šroubovák mu z ní tím předchozím reflexem stačil vyletět), vyrazila
dopředu a vší silou boxla do toho televizoru, kde se zarazila přímo doprostřed
tišťáku. Spousta ostrých špiček, navíc pod napětím, se mu zaryla do ruky, která
zase letěla dozadu, ale energie dodaná televizoru stačila k tomu, že se skácel
z vachrlatého televizního stolku na zem a bylo po něm. Kolegu pak bolela
a brněla ruka ještě týden :-).
  Pavel