[OT] Uraz elektrickym proudem - autobaterie?

Jaroslav Buchta jaroslav.buchta@gmail.com
Čtvrtek Prosinec 17 21:25:30 CET 2009

To ja jsem z chude delnicke rodiny, na baterky nebylo, musel jsem se
spokojit se zasuvkou... Problem nastal, kdyz jsem vypalil drat k hlavnimu
jistici I pojistky na sloupu ;-)

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Pavel Troller
Sent: Thursday, December 17, 2009 8:29 PM
To: HW-news
Subject: Re: [OT] Uraz elektrickym proudem - autobaterie?

Zdravím,
  když já jsem byl malý špunt, rodiče by mi nikdy tak nebezpečnou věc jako
anodovou baterii nekoupili :-(.
  Musel jsem na to tedy jinak: Když jsem chtěl experimentovat s elektronkami
(např. si rozsvítit EM84), musel jsem si napřed "ušetřit na baterii", a to
tak, že jsem poměrně často prosil rodiče, ať mi koupí destičkovou baterii 9V
s odůvodněním, že se rychle vybije (což je i pravda :-) ), ale já je
nevybíjel, alébrž skladoval a nasbíral jsem jich celkem 22 ks, řka si, že na
200V už by mohla EM84 zafungovat.
Ty baterie měly půvab v tom, že se daly krásně zapojovat do série - vždy +
jedné baterky do - druhé atd., baterky byly pak poskládané jakoby proti sobě
a tvořily sériového "hada".
  Vše by dopadlo dobře, nebýt jednoho dne, kdy si jakýsi rodič (už nevím,
zda táta nebo máma) usmyslel, že mi uklidí na stole. Vzal můj nebohý bastl,
stále pod napětím (vypínal jsem jen žhavení), nějak nešťastně se dotkl
živých částí a koupil takovou, že bastl letěl přes celý pokoj, elektronka se
rozbila, a celá "baterie baterek" se samozřejmě rozpadla na 22 ks
zcela neškodných 9V baterií :-). Pak ovšem nastalo "vyšetřování ztráty
třídní knihy", jak je možné, že jsem dokázal vyrobit tak nebezpečnou věc.
Přestože "corpus delicti" se rozpadl na kousky a moji rodiče byli jen
muzikanti, kteří neměli skoro žádné technické znalosti, tak nějak pochopili,
že "když je moc baterek pohromadě, tak ta síla se asi násobí", baterky mi
byly zabaveny a vydávány napříště jen po jedné s tím, že nová mi byla
vydána, jen když jsem předložil starou vybitou :-(. Tak jsem tedy na to
musel jít jinak - vzal jsem 2 transformátory (jeden na vláčky, druhý jen
zvonkový) a propojil je sekundáry k sobě (samozřejmě ten vláčkový měl
střídavý výstup na příslušenství). Na primáru zvonkového trafa jsem pak
získal dosti vysoké napětí, neboť jsem na 8V vinutí přiváděl 16V - trafo
bylo naštěstí dobře dimenzované a moc mu to nevadilo. Proud nic moc, bylo to
měkké, ale po usměrnění (UY1NS ze starého rádia) a filtraci mi pak nová EM84
svítila mnohem lépe :-)).
  A naučil jsem se nepoužívané obvody vypínat :-).

  Zdraví Pavel.