Ještě jednou mala CRT - sikmy obraz

Zíka Aleš Ing. Ales.Zika@pel.br.ds.mfcr.cz
Středa Prosinec 16 07:43:30 CET 2009

	Zdravím,

	řešil jsme podobný problém jako kolega - manželka má v kuchyni ještě TV Merkur a pořád na to nadává, jednak na tom nejde ČT4 a ČT24, druhak už přepínače předvoleb ztrácí kontakt a ladění ujíždí. Nakonec jsem se rozhodl pro tohle http://www.spacil.cz/prodej/luxtronic-btv-1443-mndvb-188454, kupoval jsme to ale v místě bydliště v kamenném obchodě (já vím že to není žádnej zázrak, ale za tu cenu...).

	Když jsme to doma zkoušel, překvapilo mě, že obraz je viditelně našikmo, zleva doprava klesá asi o 4 mm, u menu, které má podél horního okraje barevný pruh s nápisem to úplně udeří do očí, ale je to zřetelně vidět i u černých pruhů při širokoúhlém vysílání. Napřed jsem myslel, že jsou křivě vychylovací cívky, ale pak jsem prozkoumal obrazovku a je vidět, že řádky luminoforu jsou skutečně šikmo. Na levé straně se od horné hrany zřetelně oddělují nové obrazové řádky (ona ta hrana je trochu do oblouku, ale to by pak na pravé straně měly zase mizet, což se neděje). Snažil jsem se zkoumat i vodorovné bílé čáry menu a zdá se, že sledují řádek luminoforu a nekříží ho (i když to už se blbě ověřuje, zblízka to bliká a člověk má mžitky před očima).

	Pro jistotu jsme to šel řešit do obchodu a tam jsme zjistili, že stejnou "vlastnost" mají všechny (dvě ;-) další CRT televize, které tam mají. Tahle http://www.spacil.cz/prodej/tesla-lce-3730-tv-dvd-184147 (předpokládám, že má stejnou obrazovku) na tom byla úplně stejně jak ten Luxtronic a další s větší úhlopříčkou byla taky zřetelně šikmo. Nakonec jsme změřil naší 15 let starou OTF a obraz taky zleva doprava klesá o zhruba ty 4 mm.
	Takže jsme formuloval závěr, že to je vlastnost a u všech barevných CRT obraz klesá zleva doprava o 4 mm bez ohledu na velikost úhlopříčky (což je divné) a na těch malých je to víc vidět.

	Tušíte někdo proč?

			Aleš Zíka
			http://results.cz