LHC - rekord online

dejfson dejfson@gmail.com
Pondělí Prosinec 14 22:16:27 CET 2009

Jenom pro uplnost,
ten graf co vidite na obrazovce je mereni intenzity svazku metodou FBCT
(fast beam current transformers). Je to vlastne toroid ktery je navleceny na

vakuovou komoru ktera je "preriznuta" tak aby ten toroid "videl" proud ktery
svazek generuje. Mereni se provadi v 25ns slotech. Ten graf je
suma 3356 25nanosekundovych slotu (cca 88.9us tedy jeden obeh castic v LHC),
ktera je prumerovana pres 225 obehu v lhc. 225 obehu odpovida
cca 20ms, tedy timto zpusobem lze "odfiltrovat" zakladni a prvni harmonickou
sitoveho kmitoctu. Ty schody nahoru co jsou videt jsou jednotlive
injekce do LHC (zatim je injektuje po jednom bunchi). To ze krivka pozdeji
klesa je dano dvema faktory:
1) dochazi ke ztratam pri obehu svazku. ty jsou vetsinou zpusobene spatnym
nastavenim masiny, pripadne tim ze operatori zrovna neco zkouseji (napr.
hratky s tune), nebo proste jenom tim ze vzdy k nejakym ztratam dochazi
2) dochazi k tzv. debunchingu, tedy od bunche se oddeli cast castic ktere se
bud dostanou do zony kde se neintegruje, pripadne se rozpadnou uplne
a zacnou nekontrolovatelne obihat ve forme DC proudu. Takove castice FBCT
neni schopne merit protoze sirka zpracovavaneho signalu je od cca 400Hz az
po 1.2GHz. Integruje se dvema integratory pracujicimi v time-multiplexu.
Jeden integrator integruje cca 25ns, druhy provadi reset. Na konci periody
se vymeni. Pri prepinani tech integratoru
neintegruje ani jeden, tedy z 25ns integracniho casu se integruje cca 21ns.
Pokud se jakekoliv castice vyskytnou v intervalu od 21-25ns, nejsou zahrnuty
do
mereni (z toho plyne ze casovani tohoto mereni je kriticke). Tento jev take
prispiva k tomu ze ta krivka klesa.

rozdil mezi ztratami a debunchingem je nejlepe videt kdyz se meri intenzita
pomoci FBCT a dalsi metody DCCT (DC current transformer). druha zminovana
metoda dokaze
merit svazek mnohem presneji (ovsem mnohem pomaleji) a "vidi" take
stejnosmerny proud generovany samovolne obihajicimi casticemi. Rozdil mezi
temito dvema merenimi
je proporcionalni mnozstvi debunched castic.

ty transformatory generuji take i "beam presence flag", ktery je videt
vpravo dole. zelena = stabilne obiha alespon 1.5e9 naboju.

(omlouvam se za ten "debunched" vyraz, nevim jak se to spravne rekne cesky)

doufam ze se mi podarilo to trochu objasnit.

d.