Re: Re: jak na mikrofoní předzesilovač pro MCU?

Pondělí Prosinec 14 20:26:52 CET 2009

Rozkmitat tranzistor v klasickém zapojení se společným emitorem a na nízkých
frekvencích? No to snad ne.
Takže abychom jen tak neplkali
1. tranzistor
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/infineon/1-bc846_bc847_bc848_bc849_bc850_2.pdf
Mikrofon zatížím (proti VCC) odporem třeba 4K7. Oddělím kapacitou, pro morse
předpokládejme kmitočty nad 500 Hz.
http://vaelektronik.cz/bastl/images1/lrc.gif
Stačí 100nF.
Z datasheetu h11e je při 2 mA od 2,7 do 8,7 KOhm (podle zasílení
tranzistoru). Při proudu 0,1 mA bude vstupní odpor cca 12x větší (str. 7
datasheetu). Pro BC849C je Rvst cca 100 KOhm.
Pro 0,1 mA, VCC = 5V, VCE tranzistoru 1/2 VCC bude R v kolektoru 22K.
Proudové zesílení je 200 až 600, počítejme u BC849C 500.  Napěťové zesílení
je proudové x Rout/Rin takže těch 100.

Pro předpětí stačí dělič s příčným proudem 5x proud báze. Ten je 0,2 uA,
děličem poteče 1 uA.
Mezi kolektorem (2,5V) a bází (0,6V) bude 1M8, mezi B a E 560K. Dělič nám
zpětnou vazbou sníží vstupní odpor, paralelně ke vstupu přijde 1M8/zesílení
(100), takže 18K. U mikrofonu je odpor 4K7, ten klesne na 3,72K a zesílení
ze 100 na 79.

2. operák, třeba obyč. TL062.
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/motorola/TL062VP.pdf
Výstup operáku chodí do 100 KHz (strana 4), to jen pro kontrolu. Zesílení
pro 1 KHz 72 dB (strana 5), ale aspoň o 20 by se to mělo snížit zpětnou
vazbou - no možná o 30 ? Takže těch 40 dB by tomu mohlo zůstat. Pokud je
zapojení dobře udělané (rozmístění, blokování napájení), taky to nemá důvod
kmitat.

takže bych klidně použil obojí, ten tranzistor bude mít o dost menší šum.
Ale ani na tom moc nezáleží, protože elektretový mikrofon v sobě má FET a
ten šumí ze všeho nejvíc (je to 1. stupeň zesilovače).

Anděl