Re: jak na mikrofoní předzesilovač pro MCU?

Pondělí Prosinec 14 11:12:52 CET 2009

Asi bych tam dal jeden tranzistor, zesílení 40 dB přece musí stačit. Z
mikrofonu leze cca 1 až 10 mV a zesilovač by neměl limitovat ani když tam
přijde nějaký cizí hluk. Přece nepotřebujete převodník vybudit na plno, jen
aby jste byl spolehlivě nad jeho rozlišením. Bylo by dobré v SW udělat filtr
na kmitočet, na kterém to pípe, otázka je podle čeho filtr ladit (nějaký
učící režim?)
Anděl

----- Original Message -----
From: "Vojtěch Bubník" <bubnikv@seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Monday, December 14, 2009 3:48 AM
Subject: jak na mikrofoní předzesilovač pro MCU?

Dobrý den.

Prosím o radu analogovému neuměteli. Dělám na dekodéru morseovky. Snažím se
udělat co nejvíc práce v kontroleru. Kontroler sampluje analogový signál 10
bitovým A/D v rozsahu 0 až 2.5V. Pokud bych chtěl dekódovat běžným
elektretovým mikrofonem, jaké zesílení potřebuju? Nějak se v těch jednotkách
akustického tlaku nevyznám.

Metodou pokus omyl jsem došel k zesílení 100x což je 40dB, ale pořád to
nestačí. Je rozumné dosahovat tak velkého zesílení jedním operačním
zesilovačem? Je třeba nějaký špeciální nízkošumový? Existují nějaké rozumně
dostupné a rozumně drahé mikrofoní předzesilovače nejlépe s AVC, které by
můj problém řešily jednoduše?

Díky,
Vojta Bubník

Apropos, docela zajímavá úloha, řešit tónový dekodér s šířkou pásma 100Hz,
středem 600Hz, lineární fází a útlumem 45dB na 16 bitovém MSP430 kontroleru
na 8MHz, bez násobičky a s 256B RAM. Dekodér morseovky mi už funguje
obstojně, jen samplovací kmitočet je pouze 2.4kHz, takže první alias začíná
na 1.7kHz. U rádií pro příjem morseovky to nevadí, ty mají mezifrekvenční
filtr šířky 800Hz, 500Hz či méně. U rádií se SSB filtrem aliasy budou vadit
a netuším, jestli se mi s tak slabým ne-DSP kontrolerem vydaří.