[OT] Kvalitni usporne zarovky IKEA

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pondělí Prosinec 7 14:22:03 CET 2009

> No ja jsem dve LED svetla (takove ty v pouzdru 12 halogenky) rozebral a
> obavam se, ze tak jak je to udelane bude zivotnost ledek mala - nebo spis
> nebude takova jaka by mohla byt.
>
> Byl tam jen kond na vstupu jako omezeni proudu, usmernovac, vyhl
> kondenzator ledky seriove a zenerka antiparalene. U te jedne nebyla ani ta
> zenerka.
>
> Takze je jasne co se stane kdyz zapnete svetlo v okamziku kdy je v siti
> 230V a neni nabitej kondik na vstupu.

Zdravim,
  dovolte mi blby dotaz na tuto mozna recnickou otazku: Co si tedy myslite,
ze se stane ?
  Dle mne se toho moc nestane, nebot tu mame kapacitni delic kondenzatoru
na vstupu a vyhlazovaciho kondenzatoru (pro dej v ramci jedne pulperiody
lze usmernovac zanedbat), u ktereho predpokladam vyrazne vyssi kapacitu nez
u toho vstupniho serioveho. Diky tomu sice obvodem protece proudovy naraz,
ale ten bude ohrozovat spise ten usmernovac, nezli ty LED. Myslim, ze by
melo trvat nekolik period, nez se tento vyhlazovaci kondenzator plne nabije.
Rovnez si myslim, ze by tam ta Zenerka snad byt ani nemusela, vidim ji hlavne
jako ochranu toho vyhlazovaciho kondiku, ktery asi nebude dimenzovan na 400V
a tak by pri eventuelni poruse jedne z LED patrne explodoval :-). Nebo je
Zenerka na takove napeti, ze ji proteka proud i pri beznem napeti (tj. ze
stabilizuje) ? V takovem pripade je fajn, nebot eliminuje zmeny jasnosti
"zarovky" pri kolisani vstupniho napeti (v urcitych mezich).

  Zdravi Pavel