[OT] Kvalitni usporne zarovky IKEA

gatilo gatilo@centrum.cz
Neděle Prosinec 6 18:10:35 CET 2009

 6.12.2009, 17:43:26

Pokud si dobre vzpominam, je to nejak takto: Emisni vrstvu na
elektrodach nejvic poskozuji narazy tezkych iontu (Hg). V provoznim
stavu je kolem elektrod el. pole ktere chrani vlastni elektrodu pred
dopadem iontu. Pokud je elektroda studena, tj. jeji emisni schopnost
je nizka, neni toto pole dostatecne a emisni vrstva rychle degraduje.
Studene starty tedy podstatne zkracuji zivotnost zarivky.

Pokud porovnate CFL od renomovaneho vyrobce, pak typy s delsi
zivotnosti a vetsim poctem spinacich cyklu zhavi pri startu znatelne
dele nez ty z kratsi zivotnosti. Vyznam jiste bude mit i
tepelne-dilatacni namahani elektrody, ktere je pri rychlejsim zhaveni
vetsi.

To se ovsem tyka zhaveni pred zapalenim vyboje, ktere trva cca 0,5 - 5
sec. Po zapaleni vyboje, je o ustaleni parametru vyboje v optimalnim
rezimu (teplota, tlak par Hg). U soucastnych trubic, kde je vetsina Hg
vazana v amalganu to trva dele nez u starsich konstrukci. Da se to
trochu osidit tim, ze ze zacatku poustite do zarivky vyssi vykon nez v
pozdejsim optimalnim stavu. To jednak urychluje dosazeni onoho optima,
a druhak vytvari vysi svitivost jeste pred jeho dosazenim. Zalezi na
vyrobci (ci tlaku na optimalizaci vyrobni ceny) jak se stim popere.
V tom nejjednodusim (cti nejlevnejsim) pripade se na to vykasle uplne.
Ponekud lepsi varianta ma v serii s trubici termistor.
To vse pri 2T samokmitajicim menici.
Lepsi konstrukce pouzivaji k rizeni specializovane IC, ktere ten
problem lepe ci hure nejak resi.

Neni zadnym tajemstvim, ze svedsti obchodnici zvlaste pokud jde o
spotrebni zbozi prodavaji predevsim to nejlevnejsi, co
cina/vietnam/indie/pakistan dokaze vyprodukovat.

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz