Re: Stolni frezka MF70

Tomáš Tomáš tom.tore@seznam.cz
Úterý Prosinec 1 19:38:27 CET 2009

Vyrobek odhaduji na odporovou zatez , chlazenou :-)

K CNC. Myslim, ze nejake ARM, ATMega a jine bastli na rizeni jsou az to posledni, pokud to ma vubec cenu resit.
Dle meho je pro rizeni stroje idealni vedle postavit nejaky starsi PC a je vymalovano.

Pokud jde o stavbu CNC frezky tak jak jsem jiz psal, prijde na to co chce clovek stavet.
Ja dosel k tomuto reseni.

1. Na cem stavet.
Material z  ktereho je stroj vyroben je o tridu pevnejsi nez material, ktery chceme obrabet. Pokud tedy chceme obrabet hlinik, je idealni "zelezny" stroj. Stejne jako dum tak i CNC se stavi od zakladu a plati, ze stroj nemuze byt lepsi nez jeho zaklady. Zakladem portalove CNC je stul, idealnim materialem je vyzrala litina, proto se pouziva a pouzivala u profi stroju. Pro amaterskou stavbu je to problem, jedak takovy blok nesezenete a pokud ano tak cena bude docela dramaticka, cena za obrobeni take. Lze to resit hlinikovym stolem, delaji se primo desky s T drazkami, ale je treba pocitat s tim, ze Al je Al a cele se to bude kroutit a otlacovat. Obcas se pouziva pro zakladove sesky mramor at jiz prirodni nebo umely, tusim, ze i frezka pana Pouchy je na mramorove desce.  Me se jako kompromis nejvice zamlouva oceleva deska s vyfrezovanymi T draznami  do ktere jsou zespoda prisroubovany trny a vse je zalito do umeleho kamene, je to sice trochu zednicina, ale tuhosti se blizime litine s nizsi cenou, hmotnostne bohuzel stale hruza.
Kdyz mame solidni zaklad tak to je jiz "sranda".

2. Po cem jezdit a cim posouvat.
Po stole musi jezdit nejaky ten portal a ten musi na necem jezdit a neco ho posouvat.
Nejlevnejsi variantou je trubka, kluzne mosazne lozisko a pro posun zavitova tyc. Bohuzel stavitel brzy zjisti, ze to cele ma velky odpor a hlavne obrovske vule, ktere se budou zvetsovat presne v tech mistech kde bude stroj nejcasteji procovat. Lepsi variantou je pouziti trapezovych sroubu, ale i zde plati ze sroub, respektive jeho matka bude otlacovat.
Profi reseni je pouziti kulickovych sroubu a kulickovych pojezdu, kdo videl kulicku z kulickoveho loziska vi, ze jde o sakra tvdy material.
Pokud jde o pojezdy, levnejsi variantou je jezdeni po kluznych tycich 16, 20 mm, bohuzel tyce jdou upevneny jen na zacatku a na konci tudiz se mohou vahou portalu a silou na nastro prohybat. Lepsi variantou jsou linearni vedeni v podobe kolejnic prisroubovanych co x cm k zakladovemu stou. Bohuzel cena je v CR tak 3k Kc/m. V cine se lze dostat razantne nize.
Na pojezd portalu potrebujeme 2x lineatni vedeni a 1x lulickovy sroub

3. Portal.
Opet prvni otazkou je z jakeho materialu, plati to co pro bod1. Lze pouzit nejake ocelove jekly, bohuzel jak se zde nedavno probiralo, pokud pujde o svarenec a nemame zihaci pec patricnych rozmeru bude zde problem s zmenou tvaru s teplotou. Ja se nakonec rozhodl pro sezroubovanou konstrukci z oceleveho plechu 10mm.

4. Osa Z
Pro osu Z plati to co pro stul, dal to nema cenu nejak rozebirat, opet 2x linearni vedeni a 1x sroub, jen misto stolu je zde nejaky drzak pro samotne vreteno.

5. Pohon.
Moznosti jsou krokove motory nebo servo pohon, serva jsou nejlepsi vobbou a poskytuji nejvyssi vykon, ale cenove je to docela hruza a rizeni opet vychazi draze. Ja se rohodl pro kompromis a to korove motory rozmeru NEMA 34 s vykonem 2ph tedy 30kg.cm. S motorem souvisi nejake to rizeni. Pro kazdy motor potrebujeme jemu odpovidajici driver , driver si muzeme postavit nebo napriklad admin teto konference nabizi svou konstrukci, ale co si budem povidat. V cine lze poridit driver 6A 80V s az 40000 mikrokroky na otacku za nejakych 90$. Drivery se pres jednoduchy oddelovac pripojuji primo na paralelni port PC. Dalsim co potrebujeme je vykonove odpovidajici zdroj, staci trafo, ale ja to resil opet zdrojem z ciny. Pro predstavu 3x spojka, 3x Nema 34 2ph motor, 3x 40.000 mikrostep driver, 1x isolator na LPT a spinany zdroj 500W stalo cca 700$. mezi motor a sroub patri skrutna spojka, ktera pohlcuje dinamicke razy , je to takovy narezany valecek v cen cca 30$/ks

6. Vreteno. To je docela problem a pokud chceme nejakou kvalitu tak nejdrazsi vec na cele freze, zatim v tom nemam uplne jasno a je to na samostatny prispevek. Pokud bude zajem ...

Tom

>To vypada fakt hezky. Mám kamaráda, bývalého kolegu z práce, který se
pokoušel o něco podobného, ale co já vím zůstalo vždy jen u slov.
Druhý podobný začínal na AtMega a když jsem s ním mluvil nedávno, tak
tvrdil že konvertoval na ARM. Ptal jsem se zda uživí tak brutální
výkony :-) a on tvrdil, že při 60MHz taktování procesoru, kdy jedna
instrukce je v podstatě jeden takt (opravdu nevím o ARMech nic víc)
se i jedna ms dá využít na spoustu výpočtů :-)) a tak ho nějaká ta
instrukce navíc netrápí :-) a dělá tím transformace za použití
Céčka... Ten ovšem do obýváku nastěhoval 2tunovou frézku z fabriky a
dodělával na ní všechny automatizační prvky dodatečně. Teď ho jen
trápí, kde sehnat tak výkonné krokáče, řeší mikrokrokování, a
zlobí se, že kružnice "není ideálně kulatá" :-)
Myslím, že i jeho druhá přítelkyně neměla tolik trpělivosti jako ta
první :-(

No co dodat. Taky bych si rád takhle hrál. Nezbývá čas, i když
poslední dobou si říkám, že to je jen subjektivní výmluva abych
nemusel zapnout osciloskop, vytáhnout ze šuplíku bastl desku,
nainstalovat nové IDE (přotože jsem to už 5 let neviděl) a začít
znovu.

Jen tak mimochodem - co to je za výrobek na fotografiích, kde je
ventilátor se spoustou odporů? To vám doma odešel přímotop, nebo
potřebujete zatopit hadům v teráriu? :-)

Hezký večer
Martin

S pozdravem,
 Martin Šaněk