LHC: obidva zvazky 1.18TeV

Pavel Kadečka pavel.kadecka@gmail.com
Úterý Prosinec 1 14:40:14 CET 2009

2009/12/1 Daniel Valuch <daniel.valuch@orange.fr>:
> no vidite a toto je presne kam smeruje vyvoj. Na dosiahnutie energie 1.8e12
> eV je potrebne aby castica s jednym nabojom "videla" (bola urychlena)
> napatie 1.8e12 Voltov. Tym ze je urychlovac kruhovy mozeme pouzit jednu
> mensiu baterku o napati 8 MV a velky pocet obehov, namiesto jednej velkej
> baterky o napati 1.8 TV a jeden prelet.

Mně neni jasná jedna věc, ty kruhy jsou dva a navzájem se křížej jako
autodráha, jak to je v místě těch zatáček - myslel jsem, že to má být
dokonalý kruh, ale takhle ty částice musej najednou před a za křížením
(relativně) prudce změnit směr. To nevadí?

> [...]
> Toto su v sucasnosti aj plany pre buduci urychlovac, nasledovnik LHC. Ak sa
> nieco bude stavat tak to bude linearny e/e collider. Vyskum a vyvoj uz
> prebieha a s parametrami ktore sa zatial podarilo dosiahnut by bol dlhy ca.
> 40km. Vysokofrekvencne rezonancne struktury ktore to budu pohanat zatial
> dosahuju radovo 120MV/m ale snazia sa to este vylepsit :-) Na dosiahnutie
> tych gradientov je potrebny vykon v rade stoviek MW na meter (po celej
> dlzke), su to ale velmi kratke nanosekundove pulzy. Velmi zaujimava
> koncepcia, zatial vyzera ze technicke prekazky su prekonatelne.

To bude dokonale lineární urychlovač nebo to bude oblouk s poloměrem
stejným jako je poloměr zeměkoule?

Pavel Kadečka.