blikajici zarivka

Martin Záruba swz@volny.cz
Pátek Srpen 7 09:45:54 CEST 2009

Urcite to dela kapacita. Pokud tam mate schodistovy vypinac, je ve vypnutem
stavu vzdy v jednom vodici kabelu, ktery vede mezi vypinaci faze a druhy je
pripojen k zarivce. Touto kapacitou se nabiji kondenzator usmernovace
zarivky. Az napeti dosahne dostatecne hodnoty, menic se rozebehne, zarivka
blikne a kondenzator se vybije. Odpor pomuze, ale pokud blikani jinak
nevadi, nic odporem neusetrite, prave naopak.
Martin Zaruba
----- Original Message -----
From: "Pavel Hudecek" <phudecek@tiscali.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Friday, August 07, 2009 9:29 AM
Subject: Re: blikajici zarivka

Příčinou je pravděpodobně kapacita vedení k vypínači. Zabrání tomu odpor
připojený paralelně k zářivce.

PH

From: ""Ing. K.Prokůpek"" <kpr@seznam.cz>
rád bych se pochlubil s jedním problémem. Nedávno jsem dodělal elektriku
v přízemí RD, patro mi udělala jiná firma (druhý samostatný rozvaděč).
Před týdnem jsem si koupil 36W úspornou zářivku a umístil jsem ji do
světla chodby, kde od instalace byla 40W žárovka.
V noci jsem si všiml, že zářivka poblikává cca v 1,5-2s intervalech.
Neblikne celá, ale jakoby se vybudilo jen jedno vlákno v trubici. Když
se dotknu skla trubice rukou, tak blikání je s větší intenzitou. A to
pozor, vše při vypnutém vypínači. Žárovka toto nedělala.

Myslel jsem že to může být třeba nějaký vadná elektronika v úsporné
žárovce a nějaký kondík co se tam zbytkovou kapacitou vybíjí. Bohužel
jev trvá celou noc a kondík to nebyl.
Měřením jsem zjistil že se tam vyskytuje napětí 100V, někdy až 120V mezi
fází a nulou v objímce ve vypnutém stavu.

Může se jednat o indukci v souběžném vedení?
A jak to hledat, popř. jak tomu zabránit?