Proutkari a magneticke pole

Jindra Polívka jpolivka@mbox.vol.cz
Pátek Srpen 7 09:03:40 CEST 2009

My jsme meli stesti na silny pramen. Kdyz uz se tu v jinem vlakne probiraji
proutkari, tak nez se vrtalo, tak tam bylo nekolik proutkaru a nakonec tata
vzal do ruky proutek a urcil, kde se bude vrtat. Jsme pritom temer na kopci
cca 5m pod vrcholem a nikde v teto lokalite nema nikdo takovy pramen. Ten
nas vrt se nedal vypumpovat a pritom v sirokem okoli vypumpuji par kybliku a
musi cekat az se jim studna naplni. V ty nasi 27m hluboke (vrt jen 110 mm)
je staly sloupec 11m vody.
Jeste k tomu proutkareni. Pred cca 2 lety jsem tu o tom psal, ze jsem si to
take vyzkousel a ma to takovou silu, ze to neudrzite a to jak s proutkem,
tak s draty (obycejne svarovaci draty) na konci ohnute. Ty jsme pouzivali
pri hledani kabelu v zemi. Rozjedou se vam pekne v ose polozeneho kabelu.
Kupodivu tehdy bylo vice pochybovacu, nez v teto dobe.
Jindra Polivka

Proc ne,znamy si loni nechaval vrtat take 110mm a teoreticky mu to dava
3m3/hod s tim, ze to z 40m vrtu strika cca 4m nad povrch (strikalo pred
vystrojenim vrtu po navrtani zvodneleho profilu), bohuzel voda ma vysoky
obsah zeleza tak vrt vice mene nepouziva, vrtal to kvuli rybickam a ty v
teto vode nelze chovat.

Velke prumery maji vyznam jen v oblastech s malym pritokem vody, kdy se cast
vrtu pouziva jako zasobnik. Nekdy se da zasobnik vytvorit pomoci trhacich
praci (vybuch na dne vrtu vytvori kavernu), ale jde to jen v nekterych
horninach a bezni studnari to vetsinou nedelaji, nemaji na to povoleni, lidi
a obecne byva problem s trhacimi pracemi v zastavenych oblastech, i kdyz
200-1000g brizantni trhavymy -30m pod povrchem to bych snad nenazval ani
trhacimi pracemi :-)

PN