OT - zase elektrocentrála :-)

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pondělí Srpen 3 08:44:26 CEST 2009

Zdravím opět,
  děkuji za velice rozsáhlou a podnětnou diskusi :-). Bylo to velmi zajímavé,
ikdyž se přiznám, že některé náměty byly trošku mimo - třeba ten motor co mám,
se bude dosti těžko předělávat na Stirlinga, to už by bylo asi snažší z něj
udělat parní stroj, ale byl by problém s vícenásobnou expanzí :-). Tak ho asi
nechám tak jak je, tj. klasický diesel, a opět bych si dovolil otevřít otázku
generátoru.
  Skutečně nejdostupnější by se jevilo využití asynchronního třífázového
motoru. Ovšem problematika generátorového chodu v ostrovním režimu je známá.
Všude se používá baterie kondenzátorů značných kapacit (stovky mikroF) a
stejně není dosaženo optimálních vlastností.
  Napadlo mne postavit pomocný zdroj 3x230/400V (tj. vlastně třífázový měnič)
nízkého výkonu pro nabuzení a vnucení správné frekvence motoru. Není mi ale
jasné, co to bude dělat, když bude výkon buzení výrazně menší než generovaný
výkon (tj. např. buzení 3x100W při motoru/generátoru 15kW). To buzení
samozřejmě předpokládám připojené po celou dobu běhu soustrojí. Mám obavu, že
nastanou stejné nestability, jako při samobuzení kondenzátory. Tak nějak cítím,
že pokud je buzení velmi tvrdé (tj. jde zapojení běžné např. u MVE, kdy se
motor/generátor připojí ke běžné síti), čím více energie dodávám na hřídel
motoru (tj. roztáčím jej nad synchronní otáčky), tím více výkonu on dodá do
sítě. Ta jej ale je ochotna přijmout - díky své tvrdosti motor nemůže změnit
průběh napětí, vlastně jen dodává proud, ale to má na průběh napětí v síti díky
jejímu minimálnímu odporu jen zanedbatelný vliv. V našem případě je však
na rozdíl od předchozího režimu odpor "sítě" mnohem větší a navíc se dynamicky
mění podle počtu připojených spotřebičů. Asi by se musely velmi citlivě
regulovat otáčky, aby motor dodával jen tolik výkonu, kolik je "síť" ochotna
absorbovat, a nadto nevím, co s rozdílnými zátěžemi jednotlivých fází (což je
samozřejmě zcela běžný stav).
  Má někdo o tomto problému více informací ?
    S pozdravem Pavel Troller