Re: elektrická dráha, krabice na stožáru, paralelní vedení ?

Pavel Kutina hw@prelude.cz
Pondělí Duben 20 22:26:00 CEST 2009


Dostal jsem se k mailu "o neco" pozdeji, koukal jsem, ze nikdo neodpovidal, 
tak ja se pokusim...

Krabice na trakcnim stozaru nejsou obvykle, s jednou vyjimkou, to jsou 
sdelovaci kabely. Jestli jste videl krabici (onb je to teda nejakej plast 
nebo laminat) nad ni (nebo pod ni?) svarenej kriz z pasoviny a do toho 
zamotano par zavitu nejakeho kabelu, tak mohu slouzit.

Videl jste to pravdepodobne na trati Ceske Budejovice - Strakonice - Plzen a 
je to kupodivu opravdu sdelovaci kabel, zaveseny na extra vyloznicich na 
trakcnich stozarech 22kV. Finta je v tom, ze je to opticky kabel s nosnym 
lanem z kevlaru, tedy nic kovoveho a nic, v cem by se mohlo neco indukovat.

Na zminene trati se uskutecnil pilotni projekt (realizace AZD Praha), toho 
jsem se zucastnil vlastnima rukama, od svareni spojek na trati (to jsou ty 
krabice) az po montaz kabelu na stanicni budovy a nasledne vytazeni do 
pigtailu v racku, mereni, diagnostika atd. Vsichni v tymu jsme museli umet 
vsechno kvuli zastupitelnosti, ale kazd mel "svoje" - ja nejcasteji sedel u 
reflektometru a prudil kolegy, za maji na spojce o 0.2dB vetsi utlum :)

Pouzity kabel je Philips 2x12 vlaken, singlemod, mechanicky je to tvar 
osmicky, v horni casti cca 4mm nosne "lano", v spodni casti usazene pary 
kolem pomocneho lana (cca 2mm), to cele zastriknute v polypropylenu. Celkove 
je ten kabel velice nepoddajny a "velice dobre" se s nim pracovalo, v tech 
krizich je smotany do smycek (svarovalo se to na zemi, takze ve smycce je 
neco kolem 2x5m kabelu pro "montazni volnost"), ovsem s odrezanym tim nosnym 
lanem, jinak to bylo nesmotatelne.

Pokud vim, nikde jinde u CD se uz metoda zavesneho optickeho kabelu 
nepouzila, prestoze byla relativne lacina a rychla (jestli mne pamet 
neklame, je to cca 140km kabelu a trvalo nam to neco pres dva mesice), dalsi 
opticke trasy se snad resi (u toho jsem uz nebyl) pokladkou do sterkoveho 
loze (na masine je kabelovy zakladac a "ora brazdu" pri soucasnem zakladani 
kabelu). Predpokladam, ze spojky na tom musi byt taky a taky budou v 
nejakych krabicich, a jedna z metod, jak je zabezpecit, je ulozit je na 
obtizneji dosazitelne misto (treba na trakcni stozar...).

Co se tyka tech nevyhod zavesnych kabelu - mam k tomu par perlicek z 
nataceni i z provozu, treba o neprizpusobitelnych obcanech, co po bleskovem 
sneseni kabelu stali (a byli odchyceni - vyhoda online sledovani a moznosti 
zamereni poruchy s presnosti na jednotky metru) u hromady doutnajicich 
zbytku, kde se projevovali bohapustym klenim na tema, jak je zase ten gadzo 
osidil, kdyz tam neni zadna med... Od te doby je na krabic nalepka ne smyslu 
"sdelovaci kabel, nekovove vedeni, pozor, nebezpecne neviditelne zareni" ci 
neco takoveho, nepamatuju si presne, ale neco v tom smyslu. Funguje to, 
neprizpusobivi umi velika pismena precist. A ty lebky a zkrizene hnaty 
pochopi i ti, co to neumi...

Nebo treba o spolku (tusim italskych) myslivcu, kteri u nas kazdorocne 
poradaji hony na kachny v miste, kde trat vede po hrazi mezi dvema rybniky. 
Leta to bylo jejich oblibene misto - sli po trati s bezvadnym vyhledem na 
vodu, a kde se co mihlo, po tom strelili. Blby je, kdyz si to kachna namiri 
nad trat. Brokove zbrane nejsou schopny jakkoli narusit trolejove vedeni, 
tedy se myslivci nijak neomezovali ve strelbe do neboheho ptactva skrze 
trolej. Ovsem jen do te doby, nez jsme nainstalovali opticke kabely. Po 
prvnim lovu nasledoval vypadek, na cca 4 hodiny tratova vyluka, poveseni 
noveho useku kabelu, nejaka prace - a ejhle, myslivecke sdruzeni dostalo 
fakturu na cca 2.5mil Kc. Dobre... Lepsi je, ze se to od te doby ve stejnem 
miste a ve stejnem case opakuje kazdorocne se zcela stejnymi dusledky, jen 
ta faktura je cim dal tim vyssi... Nekteri jedinci jou nepoucitelni.

Nebo jeste jednu - nestihli jsme termin vyluky a spojka nevisela vcas. Nejak 
jsme se vecer pred tim lehce zalkoholizovali a nasledne jsem rano pri 
proslapavani cesty pro montazni vuz sice kolegovi rekl, ze tudy uz 
neprojede, ale v tom okaziku mi uz stala nase montazni Avie (pry 6.5 tuny 
vahy, nevim, nemeril jsem to) metr za zady, a tedy uz na silne nezpevnenem 
povrchu. Tri hodiny nas tahaly traktory z toho bahna ven... A k tomu 
terminu - nestihli jsme povesit prave tu krabici, ale prednostove o nas 
vedeli, my meli laminatovy zebrik, zadny problem, po trakcaku se da lezt i 
pod proudem, jenom to tak trochu brni (indukce je svine, clovek ma metr 
osmdesat delky a neco nachyta, stozar je navic metalizovany). Protoze to 
jinak neslo, mel jsem zebrik opreny o sloup a otoceny smerem do trate, 
celkem mam slusny odhad, ohledne toho, kde konci prujezdny profil, takze 
pohoda, i kdyz mi za zady projizdel nas montazni vlak. Mensi pohoda byla, 
kdyz za nim pustili cekajici rychlik od Budejc - a fira o mne nevedel :) 
Hoooodne se divil, ze mu stoji chlap na zebriku nastorc v kolejisti... Fakt 
je, ze kdyz si a mne houknul, tak jsem z toho zebriku malem sletel, prece 
jen lokomotivni houkacka z nejakych dvou metru ve spravne vysce je zazitek, 
ktery neni uplne nutne v zivote prozit dvakrat...

Splnil jsem ocekavani? Jsou jeste nejake dotazy?

Pavel Kutina


----- Original Message ----- 
From: pyrin@volny.cz
To: HW-news
Sent: Monday, April 20, 2009 1:02 PM
Subject: OT: elektrická dráha, krabice na stožáru, paralelní vedení ?


DObrý den,
pro drážní experty, chtěl bych se zeptat, k čemu je jakási krabice odhadem 
velikosti 700x400x120mm umístěná občas na stožáru trakčního vedení. Vypadá 
to, že je v ní jakási cívka smotaného drátu, kabelu. Pak z ní vede kus drátu 
na drát vedoucí na trakčním vedení bokem, tam je jakoby pár závitů. A dál z 
ní vede kabel, vypadá to, že to má PVC izolaci, někam do drážní budovy. Je 
to nějaká komunikace nebo zabezpečení ?
pyrin



_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 




Další informace o konferenci Hw-list