Publikovani konstrukci

Luboš Rückl lubos.ruckl@quick.cz
Sobota Duben 11 10:57:09 CEST 2009

Ja se nahodou s autorem konstrukce osobne znam (mimochodem pracuje
v Usti nad Labem, jako Vy) a chtel bych se ho zastat.
Nemluvil jsem s nim o tom, ale domnivam se, ze po shlednuti Vaseho
webu ho napadlo, ze by mohla nastat ne zcela vyloucena varianta
a to ta, ze o to mate zajem jako expert a ne jako amater. Pokud by tomu
tak bylo, je myslim zcela jasne, ze by se chtel nejak podilet na pripadnem
zisku, pramenicim z vysledku jeho prace. Pokud vim, publikoval svuj
clanek jednak pro penize za autorsky honorar, jednak pro hezky pocit
ze "zviditelneni se", jednak ze snahy pomoci svou praci amaterskym konstrukterum.
Nic vic bych v tom nehledal.
Casopis, ve kterem konstrukci uverejnil ma v nazvu slovo "Amaterske"
a tak je k tomu treba pristupovat.
Ono uz se to tady probiralo vicekrat. Zabranit tomu, aby nekdo tezil z vysledku
prace jineho (zejmena u konstrukci uverejnenych na webu) je velmi obtizne.
Ja to vim z vlastni zksenosti. Mozna jste slysel o biprogu. Ja jsem na nem
nevydelal ani korunu, ale vim o tom, ze nekdo jiny vydelava... Pokud nekdo ode
mne chce poslat naprogramovanou ATmegu, posilam ji za 50,- Kc obycejnym dopisem
pri platbe predem na ucet nebo za 120,- Kc na dobirku. Kdyby se na mne obratil
nejaky expert, ze chce zdrojak, take bych chtel vedet, na co to chce. Mimochodem
uz jsem ho take nekolikrat nekomu zdarma poslal (vsak to neni nic "hvezdneho").
Nevim proc povazujete za trapnou reakci to, kdyz se nekdo chce pokusit zabranit
tomu, aby nekdo jiny vydelaval na jeho praci (i kdyz ma charakter amaterske
konstrukce a byla vyvijena ve volnem case).
Nevim, proc predpokladate, ze si mysli, ze jeho konstrukce je "hvezdna". Mozna
ho posuzujete ve stylu "podle sebe soudim tebe", ale kazdy je prece uplne jiny.
Ptate se, co mu odpovedet. No ja myslim, ze spravne by bylo odpovedet mu
zcela podle pravdy. Tedy napsat mu, ze jste e-mail napsal jeste pred prectenim
celeho clanku a napsat mu proc Vas konstrukce zaujala a proc byste chtel videt
dokumentaci a zdrojaky a ze Vas ani ve snu nenapadlo konstrukci vyuzit, zneuzit
natoz ukrast. Ale ze chapete jeho obavu, ze by to tak mohlo byt.

--
Lubos Ruckl