Velikost kompenzacniho kondenzatoru

Milan Mlynarčík milan.m@centrum.sk
Středa Duben 8 10:47:15 CEST 2009

V texte ...
----- Original Message -----

>Asi som sa zle vyjadril.

Ale coby, vyjadrujete sa pekne, ale nespravne.

>Prud cez vas elektromer zavisi od vasej zataze (R a cos fi) a od cos fi
zataze u susedov (cim dalej od vas, tym menej, preto som pouzil vyraz
susedia).
Ak vy budete mat prebytok C, vas kondenzator bude kompenzovat susedov.

Prud cez Vas elektromer bude vzdy rovnaky, bez ohladu na stav ucinnika v
okolitej sieti. Ak pripojite kondenzator, cez ktory pojde 1A , tak cez
elektromer ide ten 1A s posunom 90st. voci napatiu. Ci takyto fazovy posun
bude kompenzovat suseda alebo bude (ak by bola siet kde vsetci ostatni budu
mat iba R zataz) takto tiect az z elektrarne sa Vy nemate ako dozvediet. Aj
tomu elektromeru je to jedno odkial ten prud ide, on vyhodnocuje stav
napatia a prudu v nom.

>Cim viac bude kompenzovat susedov, tym viac bude jalovy prud medzi vami a
susedmi ale bude v kapacitnej oblasti a to zamota elektromeru hlavu
(kotucik).
Idealny pripad: Vasmu susedovi bezi cirkularka (zvaracka, chladnicka) a u
vas mate len kondenzator. Vtedy sa elektromer toci naopak.
T.j. Ak bude sused v sobotu pilit na cirkularke, zvarat na transform.
zvaracke,..., mozte sa usmievat, pomahate mu kompenzovat indukcnu zataz,
setrite rozvodnym zavodom pracu, kvapne vam z toho par drobnych,

Iny priklad:
Nemate ziadnych susedov, ale ste ako jediny odberatel pripojeny priamo na
Mochovce umiestnene u toho suseda. Ten 1A s posunom 90st. tecie stale
rovnako, ale az cez vinutie generatora. Ten elektromer sa sprava stale
jednako, predsa on nezaznamenal ziadnu zmenu (teda pojde pomalicky dozadu).
Hoci nikoho nekompenzujete, ale jeho zapojenim vznikla kapacitna zataz
generatora v elektrarni.

Rozvodna siet sa sprava velmi podobne idealnemu zdroju, impedancie rozvodov
byvaju pre bezneho spotrebitela zanedbatelne (tym nechcem drazdit vynimky).
Spotrebitelia su v nej paralelne. A ze prud hociktoreho paralelneho prvku
(ci uz je R,L alebo C) je dany iba JEHO impedanciou, nie vlastnostami
ostatnych. To je jedna zo zakladnych vlastnosti elektrotechniky, ktoru by
mal vediet kazdy. Dufam, ze o tom sa nebudeme presviedcat.

> a celkovo prispievate k civilizovanemu tvaru napatia v rozvodnej sieti.

Bavime sa o kompenzacii ucinnika. Fazovy posun nenarusuje sinusovy tvar
napatia ani prudu, tak to sem nepletme.

>BTW v takom panelaku je doobeda takmer cista indukcna zataz. Vsetci su v
praci (;-) ), bezia len chladnicky.
Preto je vhodne ako prve kompenzovat motor kompresora. Pravdepodobne to tak
pred desatrociami aj bolo ale katovanie kostov...
Navyse tato prax zvysuje zivotnost spinacov na ceste.

V tejto poslednej casti plne suhlasim bez vyhrad.

Ospravedlnujem sa, ze zacinam byt otravny. Ale neznasam rozne povery, ktore
sa priecia zasadam pana Ohma a Kirchhoffa. Tie su trvacne a platia stale (a
pre kazdeho).

                                                Milan  Mlynarčík