Velikost kompenzacniho kondenzatoru

Milan Mlynarčík milan.m@centrum.sk
Úterý Duben 7 12:03:39 CEST 2009

Ved som to napísal a aj Vy ste s tym suhlasili. Odlisuje sa tym, ze ak mate
vnutornu siet kompenzovanu, nepotecie cez Vas privod jalovy prud bez ohladu
na to, co popripajaju susedia. Aka je situacia v okolitej sieti Vy ani
nemate ako zistit. Preto sa ma kazdy snazit nezatazovat siet zbytocnymi jal.
prudmi. V zmluve rozvodne zavody zvyknu mat poziadavku min. 0,95
Ako clovek z praxe ale tiez tvrdim, ze pre zopar spotrebicov vykonu max.
stovky wattov je to zbytocne mudrovanie (napr. slavne PFC a pod.)

Toto plati, pokial ste iba spotrebitel el. energie (co plati skoro pre
kazdeho). Situacia sa komplikuje, ak budete nie spotrebitel ale dodavatel
elektriny (konkretne moj pripad). Vtedy su Vase uvahy spravne. Priznam sa,
ze potom je to zlozitejsie natolko, ze aj ja v tom mam trocha chaos.
Aj ak by som presne vykompenzoval generator na cos Fi = 1, bude dodavat
urcity jalovy prud do siete na pokrytie casti jalovych prudov spotrebitelov.
To samozrejme sa moze menit. Nastastie v pripade malych dodavatelov sa to
neberie moc vedecky a staci staticky kompenzovat ten generator.

                                                Milan  Mlynarčík