Amper 2009

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Čtvrtek Duben 2 23:27:58 CEST 2009

Puvodni zprava ze dne 2.4.2009 od Pavel_t:

> Jojo vyroba desek plosnych spoju je potreba radne propagovat, je
> ovsem pravda, ze jmeno firmy jsem si vsiml az kdyz sly okolo nas
> podruhe, nemely (mozna ano ale nevyrazne) ho totiz na zadku ale na
> zadech.

Tak ja jsem za ni chvili sel, protoze jsem mel stejnou cestu, ale toho
nazvu firmy jsem si nevsiml. Sakra, sakra :-)))

> No to mozna bude proto, ze halu 4 s dodavateli soucastek muzes
> vynechat nebot kdykoliv tady nekdo shani nejakou soucastku tak ji
> mas skladem. Halu 3 pomalu taky nebot si to zbastlis sam. Haly 1 a 2
> jsou silnoproud a ten predpokladam, ze neni pro tebe zajimavy.
> Ostatni haly nevim ale taky by se urcite neco naslo :-)))

Ufff, ted jsi me totalne odhalil :-))) No jo, no, mas pravdu. Na
soucastkach neni nic moc zajimaveho, jsou to jen haldy pismen a cisel.
Ano, silnoproud pro me neni vubec zajimavy. Vidim, ze me mas dokonale
precteneho :-)))

> Mozna kdyby jsi mel na cele napsano "Petr Zahradnik, pocitacovy
> expert" tak by si te vice z nas vsimlo...

Ja se obavam, ze by to nepomohlo. Ti vystavovatele me ve vetsine
pripadu urcite neznaji. Na tech stancich nejsou lide, kteri se mnou
prichazeji do styku. Netusi, kolik penez u nich utracim. No a navic
ani nechci, aby se ke me chovali jako k tomu, kdo jim dela business.
Samozrejme, ze na nekterych stancich se zastavim a pozdravim se s temi
lidmi, kteri jsou treba znami obchodni zastupci, ktere znam z telefonu
nebo e-mailu.

Jenze co me bavi nejvic, to je prave ta anonymita, protoze si muzu
udelat obrazek, jak se ta firma chova k normalnim lidem, ktere nezna,
o kterych pracovnici nevedi, jestli u nich utrati pul milionu nebo ani
korunu. Nevim, jestli to tak delaji i ostatni, ale tohle jsou treba
momenty, kdy ja se rozhoduji, jestli takove firme dam prednost pred
jinou, jestli si tam priste neco koupim.

Napriklad stanek Fischer elektronik, to je takovy typicky priklad.
Stanek velky jako krava, tuny vystavenych veci. Vetsina jich je po
radu let naprosto stejna. Protoze znam jejich sortiment a nakupuji
tam, tak bych rekl, ze tam maji vystaveno uplne vsechno, co dodavaji.
Neprijde mi to tedy moc vhodne, ja bych treba takhle nepostupoval, ale
OK, beru to. Jenze ja tam vlezu na jejich koberec, zacnu si prohlizet
a takhle pomalu prochazim. U pultiku tam stoji 5 zamestnancu a kecaji
si mezi sebou. Ja v klidu projdu sem a tam a zase sem a nikdo si me
nevsimne, nikdo se o me nezajima, nikdo se nezepta, co delam, co
potrebuji, jestli me neco zaujalo. Mozna, ze by si me vsimli, kdybych
zacal ty skatule skladat do sve tasky :-))) Tak si rikam, co si
slibuji od takove vystavy, kdyz tam nanosi svuj sortiment a vic
neudelaji vubec nic.

Nebo Farnell. Netusim, jestli uz tam meli novy katalog, protoze bych
ho ja osobne netahal, prijde mi domu, ale prekvapilo me, ze ho tam
lidem necpali ve velkem jako treba Conrad Business, kde zase naopak
netusim, proc cpali katalogy vsem lidem, kdyz dodavaji jen firmam :-)
Tyto takzvane uzavrene stanky me take fascinuji, protoze prave nevim,
co si od nich vystavovatele slibuji. Maji tam nejakou vitrinku a
pultik, OK, je tam par zenskych, pak se da jit castecne dovnitr a maji
tam snad nejake plakaty. Nevim, co bych si s nimi vypravel, kdyz je
neznam, komunikuji s uplne jinymi lidmi do nich, no dobre, budu se
snad divat na screen jejich webu, abych videl, jak to vypada na
internetu? Prisel jsem tam, chvili jsem tam stal a... nic... nikdo ke
me nepriskocil, oni tam proste vegetovali, obcas s nekym pokecali nebo
jen tak stali a cekali, kdo je oslovi. Pravda, ten s tim osciloskopem
tam obcas neco predvedl. To bylo snad jedine, co bych ocenil.

Jsou firmy, ktere dodavaji nejake produkty formou distribuce. A maji
na stanku experty od techto firem. Primo z ciziny. Takze jsou schopny
poskytnout opravdu dobry servis, ktery bych si treba ja predstavoval.
Pripada mi, ze vedi, co delaji, ze si ten stanek zaplatily proto, aby
to k necemu bylo, snazi se to vyuzit maximalne, vytezit z toho. Nebo
delaji ruzny doprovodny program, nejake ukazky. Je snad nekdo zvedavy
na 5 sedicich zamestnancu u stolu se susenkami a mineralkou? :-)

Zrovna tak firmy "vhodte vizitku, dostanete tuzku" nebo "muzete vyhrat
kolobezku". Jsem presvedceny o tom, ze ti lukrativni zakaznici nemaji
zapotrebi sbirat tuzky za bura a jeste za to hazet vizitky do akvarka.
Soudim tak podle toho, ze ja si vybiram, cim pisu (tim nerikam, ze
pisu tuzkou za pul mega, ale ze pisu tuzkou, kterou se mi pise dobre,
to neni ta zelena plastova propiska s napisem Srouby-matky Vocasek). A
kdyz mam o neco zajem, nehazim vizitky s vidinou, ze se mi mozna nekdo
za pul roku ozve. Tohle jsou proste vyhozene penize, ktere by se daly
vyuzit jinym zpusobem.

Mam rad firmy, ktere neco predvedou, ktere necim zaujmou. Napriklad
pocitac v akvarku, displej pod tekouci vodou. Kdyz uz nic jineho, tak
tohle zaujme. Nemusim si brat papiry nebo vizitky nebo nejake tuzky,
ale samo me to zaujme natolik, ze kdyz budu neco takoveho potrebovat,
vybavim si tuto situaci. Tady proste neni treba nic vysvetlovat
slozitym zpusobem, kouknu a vidim, o co jde, co nabizeji. Ale hlavne,
kdyz jdu kolem, jakmile se zastavim, predstavuji si, ze priskoci
clovek a zacne mi to vysvetlovat do detailu, ukazovat, povidat o tom.
Nemusi jen mne konkretne, muze to prezentovat pro celou skupinu lidi
najednou. A zaroven si bude delat svuj business, coz by melo byt to,
proc tam vubec prijel.

Je samozrejme fajn, kdyz vidim peknou robotickou aplikaci, ktera tam
jede od rana do vecera. Ale kdyz u toho nestoji pracovnik, ktery by
delal svou praci, je to vazne skoda. Asi jako inzerat - dam ho do
casopisu a cekam, kdo se mi ozve. A tohle je docela drahy inzerat,
protoze stoji dost penez a casu tech pracovniku, kteri tam poradne
nedelaji svou praci.

Kdyz to vezmu do extremu, tak tam jsou Taiwanci a Cinani. Maji male
stanecky a sedi tam a cuci. Klasika. Clovek si rika, ze je to mozna
jejich natura, nebo ze jazykova bariera apod. Ale sel jsem kolem
jednoho take asijskeho stanku nabizejici vyrobu plosnych spoku a
cinanka stala pred stankem v ulicce, drzela v rukou velikanskou desku
plosneho spoje a aktivne ji ukazovala na vsechny strany a jeste k tomu
neco rikala cizi reci. Tomu ja treba fandim, protoze se snazila neco
delat, neco predvest, upoutat pozornost.

To jsem se zase rozkecal na noc...

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem