Open sourceprogramator, was: UG9yYcSPdGUgZG9icsO9IHByb2dyam

Serych Jakub Serych@panska.cz
Čtvrtek Září 25 09:48:24 CEST 2008

UNIX je postaveny na malinkych jednoznacne pracujicich programcich, ktere
komunikuji s uzivatelem vicemene jednotnym zpusobem. Takze neexistuje moloch,
ktery by pracoval pul hodiny a nerekl ani slovo o tom, co se deje. Vse se
odehrava ve skriptech, ktere taky pracuji treba pul hodiny, ale na obrazovku
se pri tom vali stovky ne-li tisice vypisu vypovidajicich o tom, co se prave
deje. Kdo nekdy neco na nejakem UNIXu kompiloval, vi o cem mluvim. Vedle toho
se tvori logy, ktere se daji nadherne usporadat a posleze krasne jednoduse
filtrovat, takze ze 100 tisic radek dostanete obvykle jednim kombinovanym
prikazem treba presne ty 3, ktere hledate a to hledani trva maximalne nekolik
vterin. Nerikam, ze vse, co z toho leze je pro smrtelnika srozumitelne, ale
kazdopadne kdyz nejaka akce skonci neuspechem, mohu zcela presne zjistit, kde
se stala chyba a hledat konkretni reseni.

Co se tyka vlastniho komfortu pouziti promptu v UNIXu a CMD, ten je taky nebe
a dudy. Jen tak namatkou:
- historie prikazu (ja vim, windowsy ji maji taky, ale neudrzi ji dele nez na
jednu CMD session :-))), u Linuxu ji tam mate i po restartu pocitace) -
hrozne moc setri praci
- vyhledavani v teto historii - hrozne moc setri praci
- doplnovani nazvu adresaru a souboru tabulatorem - hrozne moc setri praci
- barevne rozliseni ruznych veci - vyrazne zlepsuje prehlednost a tim
zrychluje praci
- libovolne promakany prompt, mohou v nem byt pro danou cinnost opravdu
uzitecne informace - hrozne moc zlepsuje orientaci
- aliasy - hrozne moc setri praci

Je to pochopitelne, ze v UNIXech je prikazova radka asi tak tisickrat
promakanejsi - je to prece hlavni pracovni nastroj toho systemu. Widle to
maji jen jako nutne zlo, kdyz neco nejde odkliknout, a to jeste smisene s
predpotopnim DOSem. Podle toho to zakonite musi vypadat.

Ale osobne si myslim, ze bychom tento tak typicky flame mohli uz uzavrit.
Stejne budou zastanci a odpurci a stejne nikoho nepredelame.

Jakub Serych