Open source a freeware [ Was: Open source programator ]

Stanislav Šmejkal smejkal@smejkal.com
Středa Září 24 16:39:00 CEST 2008

Pavel Kadečka napsal(a):
> Where do you usually get the openSUSE distribution?
>
> Download from the openSUSE homepage 77.5%
> Online shop 4.3%
> Free CD in magazines 8.7%
>
> Z ankety vyplývá, že lidi si nepořizují linux kvůli nízké ceně, ale
> drtivá většina si openSUSE stáhla.
>
> Spekulativní otázka: jaká by byla situace, kdyby openSUSE (nebo obecně
> linux) byl jen placený? A jak by potom dopadla anketa?

Spekulativní otázka: jaká by byla situace, kdyby základní verze windows byla zdarma.

Jedna ze standardních situací:
Potřebuju na obyčejném darovaném počítači spustit internetový prohlížeč, protože
k ničemu jinému sloužit nebude. Je mi úplně jedno, jaký OS tam poběží, protože
potřebuju jenom Firefox nebo IE.

Linux: stáhnu, nainstaluju, jedu. Verze 2: vrazím do mechaniky live-CD a jedu.
Windows: začnu shánět obchod, zjistím že jsou různé licence, do konce roku si
ještě koupím legalizační jako-OEM verzi, kterou nesmím dát na jiný komp a ještě
mám mít pocit, jak jsem porušil cosi, protože jde o "legalizační balíček". Pak
nainstaluju a jedu, jen to musím do 30ti dnů aktivovat.

Jsou situace, kdy jsou Windows úplně na draka.

Standa