Open source a freeware [ Was: Open source programator ]

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Středa Září 24 13:51:08 CEST 2008

Puvodni zprava ze dne 24.9.2008 od Pavel Troller:

> Zdravím, ono je potřeba číst ten nejpravější sloupeček, který udává
> "skóre důležitosti" té které otázky. A tam, ať to čtu shora nebo
> zdola, je to skóre oněch 3.63, což je, nezlobte se na mne, skutečně
> druhá nejméně důležitá věc, po které uživatelé Linuxu "jdou".

To je ovsem zavadejici, jak uz jsem napsal. Tohle vubec o nicem
nevypovida, protoze to jsou vzajemne zcela odlisne otazky, na ktere
navic vetsina lidi zakonite odpovi, ze vsechno je pro ne dulezite.
Jinak to ani dost dobre neni mozne. Proto jsou prumery v prave casti
bodovych poli.

> Ačkoliv pro spoustu lidí cena důležitá je, ty ostatní vlastnosti
> důležitost ceny výrazně převyšují.

Tak to interpretovat podle meho nazoru nelze.

> Proto jsem rozporoval tvrzení, že "Linux si lidé pořizují kvůli
> nízké ceně". Ano, roli to hraje, ale až na 10. místě rozhodovacího
> procesu :-).

Ale prave tohle neni ten rozhodovaci proces. Vezmeme si treba
uzivatele linuxu typu Ceska posta. Proc myslis, ze si ho Ceska posta
poridila na vsechny sve pobocky? Co je tim hlavnim duvodem? Myslis, ze
snad snadna instalace, bohata dokumentace nebo vyber software? Ja si
troufnu rici, ze to je v prvni rade cena, ktera zde rozhoduje prave
proto, ze tech pocitacu maji tisice.

Mimochodem, ty otazky typu dobra dokumentace, podpora, snadna
instalace, podpora hardware, podpora multimedii, to podle meho nazoru
ma smerovat k ostatnim linuxovym distribucim. Proc si tedy vybrali
Suse a ne nejakou jinou distribuci. Protoze s Windows se to neda
absolutne srovnavat, to prece vime vsichni.

Takze muj nazor na to je ten, ze tohle rozhodne nevypovida o tom, proc
si lide poridili prave linux, ale spis proc si poridili prave Suse.
Vzdyt navic 70% z nich ma Windows jako dual boot - co vic si muze
Microsoft prat? Jen at klidne maji linux na stejnem stroji, hlavne ze
tam je i nase placena licence :-)

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem