Digitalni osciloskop

Soltisik Miroslav Miroslav.Soltisik@t-mobile.sk
Pátek Září 19 11:42:47 CEST 2008

Ok chcete merat s presnostou povedzme 5%.

Sondu sa vam nepodari vyladit na vyssiu presnost ako 1% aj keby ste sa
rozkrajali.
Samozrejme nechcem podcenovat vase schopnosti ale aj tych 1% chce
znalosti a skusenosti.
A samozrejme robit to pravidelne, je to predsa len analogova zalezitost.
Analogovy vstup, delic pripadne predzosilnovac, tak tam zalezi od toho
ako to ti ciski soudruzi (sorry: emericki machri) omastili.
Medzi nami, riadne.
Ale povedzme, ze motyka vystrelila a aspon delic ma vyssiu presnost ako
1% (;-) ide o pomer kapacit radu jednotiek pF, co nie je sranda)
A samozrejme kalibrovat ho pravidelne, je to predsa len analogova
zalezitost. Niektore osc. maju aspon tuto cast automatizovanu.

A potom mame prevodnik bezne 8 bit t.j. presnost max. 0,4% aj to
predpokladame ze ide o super-hyper prevodnik s nulovou chybou :-)

T.j. celkovo je nemozne mat data za prevodnikom s vyssou presnostou ako
2,4% (Zo zazmurenymi oboma ocami) a nasledne stupne to mozu uz len
zhorsit, urcite nie zlepsit.

Ak mam sirku pasma 100MHz potom 100MHz sinus ma amplitudovy pokles 0,7
oproti realite, jeho fazu oproti ostatnym frekvenciam radsej nebudem ani
odhadovat, urcite to bude nieco, co realitu ani nevidelo.

Obdlznik mozme rozlozit pomocou fouriera (co je ale cisto matematicka
zalezitost) na harmonicke.
Povedzme, ze 5. harmonicka (nechce sa mi pocitat, sorry) sa podiela z 2%
na amplitude celkoveho signalu.
T.j. pre teoreticku presnost potrebujem aby som preniesol neskreslene 5.
harmonicku a vysledok bude mat chybu (amplitudovu) 2%.
Ale kedze zosilnovac osciloskopu ma obmedzenu sirku pasma, mozem
pocitat, ze ak ma 0,7 prenos pri 100MHz tak pri takych 80 MHz bude mat
prenos oproti prenosu zakladnej odhadnem cca 0,98 t.j. dalsie 2%.

Cize s 100 MHz mozem zobrazovat 16MHz signaly s presnostou 4%. Plus
technicke obmedznia na vstupe (bod1) a mame -+ 6,4% pre signaly kde
zakladny kmitocet je 16MHz.
A to sme hovorili len o amplitude, faza je kapitola sama o sebe.
Kedze osc je pristroj na meranie v casovej oblasti, kde faza
harmonickych je jadro merania, tvar impulzu na osc sa bude len velmi
zdialky podobat na realitu, ak vobec.

Preto Balu pouziva drahe, super high-tech osciloskopy len ako taku
"trochu" predrazenu vadasku.

Digitalne maju navyse dalsie problemy triger, interpolacia("vymyslanie
tvaru zo vzoriek"), aliasy.

To je dovod, preco pred casom ked som chcel prejst na digi osc a
porovnal to s analogom tak znechuteny som sa vratil k analogovemu
tektronixu a poprosil som ho o odpustenie, ze som mu niekedy vravel
stara sunka.
Zlaty analog.
Bohuzial, dnes bez pekneho GUI, bohateho menu a matematickych funkcii je
osc nepredajny. Pokial nevie prehravat mp3, divixy a nema aspon nejake
inerface na PC je to stara sunka.

Nie je to plac typu dnes je vsetko na figu (hovori sa tomu pokrok) ale
je to znamenie, ze vela velicin uz merat nie je potrebne, staci lepsia
vadaska.

Ale ja nechci merit s nekonecnou presnosti, uplne mi staci kdyz budu
merit nejak seriozne (to je vas vyraz).
Az do dnes jsem si myslel, ze pro ten muj 10MHz obdelnik mi na to staci
100 MHz oscilak. Jenze 100/5 = 20, a nejak mam problem pripustit ze
20MHz je nejvyssi harmonicka 10MHz obdelniku.
Takze jakou sirku pasma musi mit osciloskop (pro jednoduchost uvazujme
analogovy) aby seriozne zmeril 10 MHz obdelnik.
Nebo jeste jinak, Jak se urci, ne-marketingove a ne-teoreticky, ktera
harmonicka je tou nejvyssi.
*******************Internet Email Confidentiality Footer*******************

Privileged/Confidential Information may be contained in this message.  If you are not the addressee indicated in this message (or responsible for delivery of the message to such person), you may not copy or deliver this message to anyone. In such case, you should destroy this message and kindly notify the sender by reply email. Please advise immediately if you or your employer does not consent to Internet email for messages of this kind. Opinions, conclusions and other information in this message that do not relate to the official business of my firm shall be understood as neither given nor endorsed by it.