MM5450/51 nebo ULN2003/2803

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Pátek Září 19 11:05:15 CEST 2008

No, predovsetkym som si konecne pozrel tie 54xx... Musim sa ospravedlnit, lebo som si to poriadne nepamatal (robil som s nimi naposledy pred 12 rokmi) a vidim, ze tieto obvody maju tiez prudovy vystup... takze v tomto smere tie Allegro a Toshiby nie su o nic lepsie.

Zasadny problem s bydenim LED pomocou ULNxxx+R (alebo podobne "napatove" budenie) je, ze ak nechcete na R stratit privela vykonu, tak musia byt relativne male aby na nich bol maly ubytok napatia; ale potom je to hrozne citlive na toleranciu jednotlivych odporov (aby vsetky LEDky svietili rovnako), a co je este horsie, na stabilitu - a najma teplotnu - LEDky, odporu a zdroja. A to je niekedy kamen urazu. A u viacerych LED v serii je to dokonca balvan...

U prudovych zdrojov tento problem odpada, ale vzhladom na to ze cela strata ktora sa predtym vykurila na N odporoch sa musi teraz vykurit na jednom prtatom kremikovom cipe, je - najma u tych 30+ vystupoch - pomerne lahke ho odkurit. Treba mat zdroj velmi tesne nad ubytkom LEDiek, co vsak znamena tie iste problemy s teplotnou stabilitou; a tiez si treba dat pozor na poriadne chladenie (tie 54xx bohuzial nemaju chladiace plosky), pripadne sa nesnazit tlacit maximalny prud (to sa vsak clovek u LED displaya snazi takmer vzdy...), pripadne nepouzit cely obvod (to je zase vzhladom na jeho cenu dost skoda).

ULN2x0y je overkill kvoli tym 500mA/50V, co je na takmer akekolvek LEDkove zariadenie rezerva ako hovado; ale na druhej strane je tak lacny ze sa nad tym netreba zamyslat... ;-)

wek