Hybridni auta

Ing. Pavel Poucha papouch@papouch.com
Úterý Září 16 17:55:27 CEST 2008

Tak tohle je zase pěkný začátek flame.  Protože tahle problematika mě docela
zajímá, napíši svůj názor:

Hybridní technologie do aut přišla trochu pozdě. Její přínos je ve dvou
věcech: 1) rekuperace - tedy při brzdění se energie vrací do akumulátorů a
zase použije na rozjezd. 2) Spalovací motor může běžet v optimálních
otáčkách. Jenže právě tato druhá výhoda už dnes moc výhodou není. Před 20,
možná 15 lety to bylo něco jiného. Ale dnešní motory mají už plochou
charakteristiku točivého momentu i účinnosti, takže optimální otáčky nejsou
nijak výrazné pro úsporu paliva. Hybrid s benzínovým motorem je vůbec trochu
postavený na hlavu. A co se ušetří rekuperací, to se zase ztratí díky větší
váze auta.

Myslím, že cesta je stále ještě ve vývoji spalovacího motoru, zvláště
vznětového, a v optimalizacích dalších toků energií v autě. Třeba, že
klimatizace i dobíjení se naplno spouští při brzdění, naopak se odlehčuje
při rozjezdu, motor se vypíná při zastavení a podobně. Třeba nový diesl 2.0
od BMW je moc pěkný.

Taky si myslím, že nastává čas snižování hmotnosti aut. Už jsou tu první
vlaštovky - třeba Mazda. Místo ohýbaného plechu se snad začnou používat
jiné, lehčí a pevnější konstrukční prvky. Stačí si porovnat auta s jízdními
koly. Tam přinesly lepší materiály velkou úsporu.

S pozdravem
ing. Pavel Poucha
jednatel
papouch@papouch.com