LHC: druhy beam presiel

Bc. Marek Pavlu pavlu@HWserver.cz
Čtvrtek Září 11 21:37:36 CEST 2008

Temna hmota je podstatna pro pochopeni chovani Vesmiru jako celku.
Jak se bude vyvijet, jak vznikal, jak dopadne.
Tohle zkouma kosmologie, coz je lepsi nez spolehat se na Boha a hlavne jeho
samozvane vykladace, kteri tvrdi/tvrdili jak to je a vymysleli kraviny
presne tak dlouho, jak dlouho jednotlia nabozenstvi existuji:)...

Teoreticka fyzika je a nadale bude zakladem mnoha veci, ktere pouzivate
kazdy den.
Polovodice, pocitace, mobily a nmnoho dalsich kazdodennich hracek je na
teoreticke fyzice postaveno.
Jen se v prubehu casu meni to, co nazyvame teoreticke smerem k tomu
praktickemu.

Poznani puvodu hmotnosti muze otevrit nova neprobadana pole pro praci
teoretickou, ale i aplikacni.
Nema smysl se ted pidit po otazce, k cemu to bude a zda to nejsou vyhozene
prachy, protoze prozatim pro vsechno se nakonec naslo vyuziti a nebo cesta
pro ziksani jisteho vysledku je lemovana pozadavky na vznik novych
technologii a ty jsou zase aplikovat jinde a jinak...

Takze je dobre mit mysl otevrenou, nic dopredu neodmitat ani se niceho
nedesit dokonce i nezavisle na tom, zda je dany jev ci pouziti tak
teoreticky narocne, ze tomu primo nerozumime...

V konecnem dusledku se z mnoha veci stanou znalosti vsedni a nebo dokonce i
nezajimave pro siroke masy lidi, ale presto podstatne, protoze to budou
napr. prvni krucky k novycm technologiim a o danych jevech se zacne ucit i
na zakladnich skolach...

Je jasnem, ze hlubsiho poznani se vam nedostane, pokud nebudete dany obor a
soucasne dany smer oboru studovat.
Vzdy to bude neuplny obraz zjednoduseny pro pochopeni laikum, protoze
jednotlive smery fyziky jsou dnes tak teoreticky narocne, ze ani fyzici
jinych smeru nemohou ziskat dokonale pochopeni problemu.

Napr. optikum muze byt jedno, ze protony/neuotrony jsou slozeny z kvarku
drzenych vymennou interakci pomoci gluonu.
Optika je totiz do mrte popsana kvantovou elektrodynamikou.
Obdobne to plati pro fyzika zabyvajiciho se nanotechnologiemi.
Fyzika na pomezi fyzikalni chemie.

Atd. Odtud je jasne, ze detailni pochopeni ma jen publikum daneho oboru
zamereneho jen stejnym smerem,
ackoli ty souvislosti se fyzikovi chapou lepe, ma k tem problemum bliz dik
zakladnim kurzum...

S pozdravem,
		Marek Pavlu