LHC: druhy beam presiel

Jiri Foldyna jiri.f@avizo.cz
Čtvrtek Září 11 14:32:04 CEST 2008

> A k čemu mi (nebo komukoliv jinýmu) vlastně bude dobrý vědět, z čeho
> se skládá částice?

> Bohužel, nejsem o moc chytřejší.
>
> Pavel Kadečka.

Dobrý den,
holt se budete muset smířit s faktem, že existuje spousta věcí, které
laikovi dvěma větami nelze objasnit. Nebo se snad domníváte, že byste
průměrné prodavačce v samoobsluze dokázal dvěma větami vysvětlit princip
šíření elektromagnetických vln ? A přesto důsledky jeho poznání ona
prodavačka denně využívá, aniž by byla vůbec schopna pochopit, že tomu tak
je. Přestože si zřejmě zakládáte na své technické erudici, tak se, aniž bych
vás osobně jakkoli podceňoval, budete muset smířit s tím, že existují patra
vědění, kam přes veškerou snahu pravděpodobně nedohlédnete. A toto, jak váš
dotaz naznačuje, je takový případ.
V době, kdy Giovanni Volta dělal své pokusy že žabími stehýnky (tedy pokud
se nejedná o urban legend :-), taky nikdo, a sám Volta taky určitě ne,
netušil, kam to až povede. Naštěstí pro nás obyčejné lidi existují lidé,
kteří se snaží podstatu věcí a jevů pochopit i bez toho, že by dopředu
přesně věděli, jak získané vědomosti využijí. Jinak bychom se (snad s
trochou nadsázky) ještě hádali s kozou, kdo bude spát u zdi.
Bohužel, doba žabích stehýnek jako hardware pro výzkum je již dávno za námi,
a je třeba se smířit s tím, že i cena základního výzkumu se značně zvedla.

JF