LHC: druhy beam presiel

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Středa Září 10 21:30:53 CEST 2008

ano, presne tak... optimalizovat sa zacalo hned po tom co novinari
odisli :-)
Urobit jeden obeh vyzaduje aby bolo vsetko hotove, nainstalovane,
pripravene a na nominalnych parametroch. Nie je to lahke ale je to
relativne bez problemov. Uz som spominal tu analogiu s optickou sustavou
ktora ma tisice komponentov a tie treba nastavit tak aby ked sa do toho
zasvieti laserom obehol dokola. To sa stalo dnes s novinarmi.
Toto je prvy krok.
Dalsi krok je vyladenie trajektorie tak aby ten zvazok obehol dokola
vela krat, napriklad 100.000 krat. Toto vyzaduje uz peclive meranie
nepresnosti a ich kompenzaciu. To robia teraz, odchadzal som z roboty
predchvilou a boli niekde na 13 stabilnych otackach. Medzicasom sme
mohli zmerat chybu energie castic prilietajucich z "budica"
(predchadzajuci urychlovacSPS, ktory injektuje do LHC). Na zaklade toho
sa nastavila spravna frekvencia obehu, pre zaujimavost je to 400.8MHz s
presnostou radovo +/-10Hz. Zatial volne beziace bez riadiacich sluciek,
zavesene na GPS frekvencny normal.
Ked vyladia trajektoriu aby to obiehalo naozaj dokola tak nastupuje VF
system (tie MW a MV :-)) ktory bude zvazok drzat stabilne obiehajuci a
bude doplnat straty energie. V tomto momente sa musi system vyladit tak
aby tam zvazok dokazal obiehat okolo 30 hodin bez straty kvality. Hlavne
problemy su nedokonalosti magnetov a sum VF systemu.
Potom je mozne zacat pomaly urychlovat. Kedze tento proces vyzaduje
presnu suhru velkeho mnozstva komponentov bude treba vsetko vyladit.
Toto vsetko treba zopakovat pre druhy zvazok. V LHC obiehaju dva proti
sebe. Az potom sa zacne vyladovat trajektoria tak aby sa zvazky zacali
pretinat a zrazat v detektoroch. Pokial vsetko pojde bez problemov tak
sa ocakava ze do konca roka by mohli byt prve zrazky a vysledky.
Takze prvy krok mame za sebou, ostava ich este asi milion :-)
b.