Technick? pot??e s HDD

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Neděle Září 7 20:37:27 CEST 2008

> Ano, ale jsem jen clovek zkusil jsem to z obou stran. Disk  má firmware na plotně-nerozumím, myslel jsem, že je někde v řadiči?
> F.K.

Zdravím,
  disk může a nemusí mít firmware na plotně. Některé ho mají ve flash ROM na
desce elektroniky. Rozhodně však mají na plotně datový blok, který přesně
popisuje konkrétní konfiguraci disku - počet ploten/hlav a další parametry.
Tento sektor se nahrává při výrobě speciálním low-level formátem, uživatelsky
nedostupným (kdy je "kotel" disku připojen ke speciální elektronice, jiné, než
je ta, se kterou je disk následně distribuován.
  Dále jsou na plotně speciální vodicí a servisní stopy, pomocí kterých se
disk orientuje, kde právě je, a sleduje stopu (tracking). Jakmile dojde
k poškození těchto stop (i jen magnetickému), disk opravdu velice rychle
přestává fungovat a většinou se z něj stane jen klepající krabička.
  V některých discích je dále využíváno indexového pulsu, generovaného jednou
za otočku spindle motoru. Je to podobný princip, jaký se používal u disket.
V takovém případě by plotna musela být umístěna zpět nejen správnou stranou,
ale i správně natočená - a jelikož na ní není obvykle nic vidět, tak to je úkol
bez předchozího označení polohy vůči unašeči neřešitelný. Tím by též mohlo být
vysvětleno, že disk nyní nejede.
  S pozdravem Pavel Troller