Podzemni radiomajak

Tomáš Hamouz hamouz@alsoft.cz
Úterý Září 2 13:03:48 CEST 2008

AP> Netusi nekdo jak funguje jeskynni radiomajak? Je to krabicka ktera
AP> cosi vysila na frekvenci v radu kHz a jako detektor slouzi ramova
AP> antena o prumeru cca 1/2 metru. Natocenim ramove anteny do polohy
AP> nejslabsiho signalu se pry da zamerit smer k vysilaci skrz nekolik
AP> desitek az stovek metru horniny. Zamerenim z vice stanovist se
AP> pak urci presna poloha vysilace.

Jedná se pravděpodobně o normální radiové zaměřovaání.
Nízká frekvence se používá kvůli průniku skrz horninu, podobně jako
fungovalo radiová spojení s ponorkama.

Rámová anténa má osmičkovou charakteristiku, s ostrým minimem, takže
není problém tento směr určit. Zbytek je geometrie.

AP> Zajimalo by me jak to funguje nebo nejaky nastin zapojeni, ale nedari
AP> se mi nic (mne srozumitelneho) vygooglit.

V praxi se tento princip používá
  - vyhledávání ukradených vozidel
  - rádiový orientační běh
  - atd

Co se týká zapojení, vysílač nejspíš vysílá přerušovaně, přijímač je
zcela triviální, akorát má BFO kvůli detekci nemodulované nosné.

Největší problém je zajistit dostatečně účinnou a pokud možno
všesměrovou anténu pro vysílač.

Tomáš