Petr Zapadlo zapik@email.cz
Neděle Říjen 26 18:25:11 CET 2008

On Sunday 26 of October 2008 17:02:22 Jaroslav Buchta wrote:
> Jj, na stredni skole jsme na to meli prakticka cviceni, historicky 3f motor
> s rizenim otacek (skrz komutator a trafo), na hrideli synchronni generator,
> reostat na buzeni, vse desitky kW, mechanicky merak momentu, spinac
> premosteny 3mi zarovkami.
> Obcas se povedlo, obcas ne a pak vyletely pojistky v celem patre ;-) Obcas
> to nebylo nahodou :-)
> A MVE maji myslim vetsinou asynchronni generatory, tam tyto problemy
> odpadaji.

Já mám pocit, že právě malé elektrárny mají asynchronní motory a velké
synchronní. Ale jak se v elektrárně udržoje nejen správná rychlost, ale i
fáze je mi záhadou. Vždyť jakákoliv regulace turbíny musí způsobovat maličké
kolísání rychlosti kolem střední hodnoty a tudíž nestabilitu kmitočtu a fáze.

Díky

--

Petr "Zapik" Zapadlo