Re: LiIon/LiPol akupaky a balancování při dobíjení

Rollfree rollfree@volny.cz
Čtvrtek Říjen 23 18:22:43 CEST 2008

Skoro bych rekl, ze balancer nebo jiny typ srovnani napeti je docela
dobra vec. Kdyz jsem provozoval akupacky bez srovnavani, tak se
mi po cca 10 cyklech docela rozjely (rozdil kolem 0.2V). Ale faktem
je, ze jely vic na hranici svych parametru (vybijeci proudy kolem 3C).

Pokud nepotrebujete provozovat aku az na hranice kapacity
(tj. nabijet na 4.2V a vybijet na 2.5V), tak staci snizit
max. nabijeci napeti na 4.1V a vybijet ne uplne dolu a pak se
asi obejdete i bez balanceru. Ale prijdete o kousek kapacity
(u LiXXX je pouzitelna kapacita vpodstate primo umerna
dosazenemu napeti).

Jednoduchy "balancer" je nabijet clanky samostatne. Takze bud
prepinacem rozpojit pack a nabijet je paralelne (kazdy ma samozrejme
svuj vlastni nabijec), nebo je nechat spojene a mit galvanicky
oddelene nabijece pro kazdy zvlast. Protoze nabijeni LiXXX
je trivialni (napetovy zdroj s proudovym omezenim), tak mit
ten obvod klidne 3x neni problem a je to za par kacek.

Clanky se samozrejme nerozjedou hned. Takze taky je reseni
v "poli" je nabijet bez balanceru a doma je cas od casu rozpojit
a nabit treba i postupne kazdy zvlast.

Pripadne 1 clanek a step-up menic. Jako premie budete mit
stabilizovane napeti (pripadne i nastavitelne) a proudove omezeni.

rollfree

Dobrý den.

Plánuju si pro radost zbastlit nějaký polní zdroj tak 8 až 12V, 2Ah pro zařízení s maximálním odběrem tak půl ampery. Mělo by to být do baťohu, mít relativně malé samovybíjení a pokud možno jednoduchý nabíječ tak aby se dal přibalit do baťohu a mohl nabíjet třeba z auta.

Zatím jsem došel buď k třem článkům LiIon či LiPol, nebo k osmi článkům NiMh Eneloop (malé samovybíjení). Výhodou NiMh je nižší cena, malá starost s podvybitím, žádný balancer (baterky se balancují samy při trickle charge). LiPol jsou lehčí a menší. Jenže minimálně ochranný obvod odpojující články při podvybití je nutností a dá se poměrně snadno koupit. Takový balancer ala Zajíc je obvodově jednoduchý, ale je to kus nábytku. Zajímalo mě:

Je balancer u LiIon či LiPol akupaků nutností? Používají se balancery v kamerách, noteboocích, bateriových nářadích? Rád bych srovnával jabka s jabkama, takže chápu že Číňani nabíjejí jeden článek LiPol z USB přez pár diod, ale to není řešení které hledám.

Existují specializované čipy pro balancery? Neviděl jste někdo návod na nějaký handomedo balancer? Pro modeláře se prodávají procesorem řízené bastly, které v průběhu nabíjení připojují k článkům s vyšším napětím paralelně odpor.

Existují specializované čipy pro LiOn či LiPol nabíječku, které mají integrovaný balancer? Našel jsem jen čipy bez balanceru.

Ne že bych neznal Google, ale mám pocit, že asi hledám podle špatného klíčového slova a že výraz balancer je používán pouze v Německu a ČR.

Díky, Vojta Bubník