Merici pristroj Metra DG-20

jan.kuba honza.kuba@gmail.com
Středa Říjen 15 17:55:41 CEST 2008

DG-20

Saša Svobodová napsal(a):

>Hezke odpoledne,
>
>    ziskala jsem do sbirek sveho muzea pristroj DG-20 tovarni znacky
>Metra Blansko. Ale na webu jsem o nem nic nenasla, proto se zkusim
>zeptat tady. Mate k nemu nekdo neco? Idealne navod k pouziti, pripadne
>cokoli jineho. Zatim jsem jej nezkousela, pac nemam snuru, ale verim, ze
>bych jej zprovoznila i bez navodu. S nim to ale bude lepsi a navic budu
>vedet vice.

Je to zrcátkový galvanoměr - v podstate deprézsky system, ktery ma misto
ručky zrcátko. To promitá světelnou stopu ( jako ručka u měřáku ) na
stupnici. Potřebuje ext. napájení pro žárovku.
Charakteristické je pro galvanoměry velmi vysoká citlivost systému.
Cívka totiž bývá zavěšena na tenkých vláknech a  nemá žádný mechanický
odpor (malý)
Proto má zpravidla každý ( i ručkový) galvanoměr aretaci, aby se cívka
při transportu neutrhla....

>    Mimochodem, co znamena zahadny udaj "Ci = 11 x 10^-9 A/mm"

U galvanoměrů se udává  konstanta galvanoměru - je to proud  ( většinou
v A ) který udělá výchylku o jeden dílek stupnice.   tedy proud 11x10 na
mínus 9 Ampér způsobí výchylku o jeden mm ve Vašem případě.