feritova pamat

Petr Kuklinek Petr.Kuklinek@GUMOTEX.CZ
Středa Říjen 15 11:15:49 CEST 2008

Dobrý den,

kolem feritové paměť jsem kdysi chodil každý den, ale vevnitř jsem ji
nikdy neviděl.
Byla to například operační paměť sálového počítače EC1021 -  jedna z mála
částí,
kterou jsme jako technici neopravovali na místě, ale posílali do
laboratoře.
Ale stačilo mi, když jsem ji několikrát museli nést ze schodů do auta na
opravu.
Ten komplet 64kB v bedně s příslušnou elektronikou snad skutečně vážil 64
"kilo".

Jinak byly v tomto počítači zajímavé i pevné transfotmátorové paměti,
kdy "1" se realizovala jako průchod vodiče jádrem a "0" mimo jádro.
Tak se prý stávalo, že když se rozjeja výroba nového počítače a po
nainstalování
několika kusů se zjistila nutnost úpravy mikroprogramu nějaké instrukce,
musel pracovník ZPA nafasovat čalounickou zahnutou jehlu a klubko drátu,
tyto počítače objet a paměti přešít.

Také jsem se s tím setkal jednou na vojenském cvičení, kdy nám říkali,
že pokud by se stěhoval nějaký raketový oddíl do záložního postavení,
musely by se jeho souřadnice přešít v transormátorové paměti počítače na
velitelském stanovišti,
a to v té době už měli na jiné polokouli snad již 32-bitové mikroprocesory
:-)

Petr Kuklínek