feritova pamat

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Úterý Říjen 14 14:21:53 CEST 2008

>Sem si øikal, kdy¾ je to tak jednoduchá otázka, jestli to nebude
>chyták. No asi nebyl.

Nie, nie je to chytak; ved som pisal ze to ma historicke pozadie.

>Drtivá vìt¹ina zkratek je slo¾ená maximálnì ze tøí písmen, ale
>málokterá je del¹í (resp. je jich taky dost, ale oproti tøípísmenným
>je jich relativnì málo).

Napriklad EE/FLASH, co pouziva(li) u Analogu; alebo PEROM co pouzival donedavna Atmel... ;-)

>Mo¾ná to pùvodnì bylo RWRAM, RORAM, ale
>pou¾ívalo se to tak èasto, ¾e to in¾enýøi zkrátili.

Nie, nebolo. Bolo to RAM a ROM a to v tomto poradi; to RWM bolo nasilne vymyslene dodatocne.

Povodne sa pamatou myslela operacna pamat pocitaca - predstavte si ten ENIAC napriklad. Tam bol sice program "nadrotovany napevno", ale ako pamat sa to nepokladalo (asi to ani nebola pamat v klasickom vyzname adresy->data). Takze ziadne ROM nebolo.

Operacna pamat bola typicky sekvencna, t.j. data v nej obiehali dookola a na konkretnu adresu si bolo treba vzdy pockat. U ENIACu to bola povodne ortutova oneskorovacia linka, u Manchester to bol Williams tube; u oboch sa neskor preslo k bubnovym magnetickym pamatiam ale aj ta je sekvencna. Registre sa robili normalne z klopakov z elektroniek, ale to bolo velmi nakladne urobit z toho poriamo operacnu pamat, a ked sa nakoniec taka pamat urobila, ta velka zmena (ze uz nebolo treba kuzlit vselijako so synchronom a podobne aby sa dali vytiahnut kedykolvek ktorekolvek data) bola taka vyznamna, ze si to zasluzilo tie tri pismenka RAM.

Ale este stale vsetky pamate boli na citanie aj zapis, takze akakolvek skratka typu RWM bola nezmyselna; az ked sa objavili prve polovodicove ROM, znova sa jednalo o tak vyznamny rozdiel oproti aktualnym pamatiam, ze si to zasluzilo znova osobitny skratku; a nikto sa nezamyslal nad tym, ze to nie je priamy protiklad k tomu vyrazu povodne schovanemu v RAM.

Mimochodom, podobne nasilne a dodatocne ako RWM vznikla aj skratka CISC, ale to je uz ina historka.

>BTW, proè se EPROM øiká "read only", kdy¾ zapsat se do ní minimálnì 1x
>taky dá?

Znova je to dane historicky - Intel ich vyvinul ako ekvivalent "prepalovacich" PROM (ktore zasa boli nahradou maskovanych ROM - tie "prefixy" tam zvyraznovali "technologicky" pokrok). A dokonca sa povodne o mazani neuvazovalo, resp. sa uvazovalo len o akomsi nudzovom mazani pomocou rontgenu.

wek