OT Re: bajkonur

Petr Simek psimek@jcu.cz
Pondělí Říjen 6 20:09:41 CEST 2008

On Mon, 6 Oct 2008, Bc. Marek Pavlu wrote:

> Srovnavate nesrovnatelne.
>
> a) > Videl jsem par pripadu kdy nakladak zaslajfoval a osobak za nim to uz
>   > neubrzdil :-)
>
> Tohle je otazka zpozdeni, ktere vznika od zaznamenani mozkem, ze nastala
> situace k brzdeni az po skutecnou reakci mechanickeho systemu.
> Vypovida to pouze to, ze ten idiot za nakladakem jel prilis blizko pri dane
> rychlosti...

Kdyz narazi nakladak zezadu do osobaku da se to objasnit uplne stejne.

> b) >Na mnozstvi kol to az tak nezalezi jde o to jak dobre
>   > jsou brzdena.
>
>  Na mnozstvi kol zcela jite zavisi(jsou-li brzdena), protoze to predstavuje
> zvetseni treci plochy, tim ztratu energie a tim zpomaleni....

Zvetseni treci plochy zaroven znamena ubytek tlaku na jednotku plochy,
treci sila zustane stejna.

> c)> Klidne muzete porovnat starsi nakladak a skodovku - budou
>  > brzdit stejne presto ze skodovka je 10x lehci.
>
> Hmm, skodovka ma cca 800kg?
> Opravdu neverim, ze osmitunovy nakadak bude mit stejnou stopu...

> d) zavodni truck a bezny osobak, ac nejvyssi tridy?
> To je stale silne nesrovnatelne, kdyz si uvedomime, ze zavodni auta mivaji
> tez specialni pneumatiky treba jen ne jeden zavod, nebo dokonce jen jedno
> kolo...
> Navic holy truck vetsinou nebude radove hmotnoste jiny nez ten osobak
> nejvyssi tridy, ty uz jsou docela tezke...

Psal jsem moderni osobak (1500kg) ne nejvyssi tridy. Ale OK. Vezmeme
moderni auto ktere ma ABS a vsechny ty opicky ktere zpusobi ze to na suchu
brzdi docela dobre. Vazi cca 1400kg i s ridicem. Pak se tam nasoukaji
dalsi ctyri porizci a auto bude vazit 1800kg tedy narust hmotnosti cca 25%.
Stejne auto, stejna silnice, stejne gumy teplota a vsechno. O kolik delsi
bude (podle Vas) brzdna draha v druhe tezsi variante o oproti te prvni ?
(pri stejne pocatecni  rychlosti). Pripadne nejake zduvodneni nejakym
fyzikalnim zakonem by bodlo.