Proudový omezovač - obvodáři poraďte prosím...

Kručinský Ladislav ladislav.krucinsky@linde-mh.cz
Neděle Říjen 5 19:41:29 CEST 2008

Zdravíčko kolegové.
Maje trosku ADSL modemu s transformátorkem 60V v hezké krabičce, pojal jsem úmysl vybastlit si proudový zdroj na zkoušení diod Zenerových, obyčejných a světlo emitujících. Znáte to - plný šuplík SMD smetí a teď - je to dioda nebo zenerka ? A když zenerka tak na kolik ? A tahle LED - je úsporná nebo vysoce svítivá nebo infra nebo obyč ?
Určil jsem si parametry: přepínatelné napětí 5V - 50V (kvůli malému závěrnému napětí LED, stabilita není vůbec kritická), konstantní proud na výstupu
1 - 2 - 5 - 10 - 20 - 50 - 100 mA.
Kurňa to jsem si dal. Tak nejdřív integrovaný lin. stabilizátor ( z dostupných zvládne 60 V jenom TL783) - blbě se shání a hlavně začíná pracovat až od 10mA.
Potom sofistikované řešení s oper. zesilovačem snímajícím napěťový úbytek na bočníku. Chodí jak prdy po brokolici, jenže při skokovém zatížení zabere omezení až asi po 40 us, do té doby teče skrz zkoušený prvek proud "co to dá". Sice to ledky i diody přežily ale nepříjde mi to košer. A potřebuje to extra napájení a je to dost složité.
Třetí řešení podle hesla "zpátky na stromy" - jednoduchý tranzistor snímající úbytek a tahající regulační tranzistor za bázi k zemi. Říkal jsem si že to bude OK z hlediska rychlosti jenže není - taky je tam špice. A navíc ne každý tranzistor tohle zapojení vydrží, šuplíkové zásoby VN tranzistorů se rychle ztenčily. Zkusil jsem snímání oddělit optronem ale proud se nepodařilo stabilizovat. Nakonec jakž takž chodí to co jsem připojil do přílohy, jenže - furt je tam na začátku špice a když ověřuju různé zkratové odolnosti, občas ten tranzistor Q5 odejde. A je rozdíl mezi proudem při 5V a při 50V (hlavně u proudů do 10 mA a zkoušení LED).
Nemáte ještě někdo nějakou jinou realizovatelnou ideu ? Kromě PIC a ATM a podobně ;-) Někteří z vás jste řešili různé vybíječe s proudy až neskutečnými (pan Anděl ?) avšak stabilizovanými ...

 <<proudzdr.gif>>
Moc děkuji za zamyšlení.

Zdravím

Ladislav Kručinský